14-tuntisia päiviä, mutta kovat tulot – Milla, 23, kertoo työstään luksusjahdilla
Pitkiä päiviä ja kovat vaatimukset – mutta myös hyvät tulot.
Milla Repo, 23, on hyvä esimerkki siitä, kuinka elämä voi muuttua yllättävästä syystä. Hän katsoi Säpinää kannen alla -televisiosarjaa, jossa seurattiin luksusjahdin työntekijöitä ja innostui heidän elämästään.
– Työ vaikutti todella mielenkiintoiselta mahdollisuudelta kerätä unohtumattomia kokemuksia ja säästää rahaa, Milla kertoo.
Milla tienasi rahaa opintoja varten palvelemalla varakkaille vuokrattavalla luksusjahdilla. MILLA REPO
Hän päätti pyrkiä itsekin töihin jahdille. Millalla oli kandidaatintutkinto kauppatieteistä, mutta siitä ei ollut juurikaan tässä asiassa apua.
Kattavasta kokemuksesta palvelualan töissä oli sen sijaan hyötyä. Lisäksi Millan oli hankittava turvakoulutus, merimieslääkärintodistus ja kansainvälinen hygienia- ja ruokakoulutus. Ilman niitä ei alalle ole asiaa.
Työ vaikutti todella mielenkiintoiselta mahdollisuudelta kerätä unohtumattomia kokemuksia ja säästää rahaa.
Koska jahdeilla ei ole juurikaan suomalaisia töissä, ei suomenkielistä tietoa ollut saatavilla. Kaikesta oli otettava selvää englanniksi tai ruotsiksi. Esimerkiksi alalle valmentavia kursseja järjestetään ruotsiksikin.
Vaaditaan täydellisyyttä
Kun kaikki todistukset ja sertifikaatit olivat valmiita, Milla laittoi hakemuksia kaikille löytämilleen jahtihenkilöstöä etsiville sivuille. Hänellä kävi hyvä tuuri, sillä paikka irtosi ja Milla rekrytoitiin Välimerelle osaksi 50-metrisen jahdin 12-henkistä miehistöä.
– Aloitin työt huhtikuun alussa. Olimme ensimmäisen kuukauden telakalla ja sen jälkeen lähdimme merelle.
Kaiken tulee olla millilleen ja täydellisesti.
Yksityisen pariskunnan omistamaa alusta vuokrataan vieraille. Varakkaille sellaisille, sillä viikko maksaa 150 000–200 000 euroa. Tällä hinnalla palvelun onkin sitten oltava priimaa, joten henkilökunnalta vaaditaan paljon.
– Kaiken tulee olla millilleen ja täydellisesti. Olen enemmän sinnepäin-ihminen, joten tähän kesti hetken totutella.
Totuttelu kannatti, koska jahtien työntekijät ovat helposti korvattavissa. Huonoa jälkeä ei katsota sormien läpi.
Näillä aluksilla työskenteleviltä vaaditaan paljon. Kaiken on oltava viimeisen päälle. MILLA REPO
Vaihtelevia tehtäviä
Milla on kevään ja kesän aikana ehtinyt tehdä jahdilla monenlaisia töitä.
– Olen ollut henkilökohtainen avustaja, siivooja, pyykkääjä, tarjoilija, lapsenvahti, sisustaja, ompelija, baarimikko, kokki ja tapahtumajärjestäjä, hän luettelee.
Asiakkailla on siis ollut monenlaisia toiveita. Pääasiassa Milla on kuitenkin pitänyt huolta jahdin sisätilojen siisteydestä, pyykeistä ja vieraiden yleisestä viihtyvyydestä.
– Meillä on veneessä kolmen päivän vuorokierto pyykin, kodinhoidon ja palvelun kanssa, kertoo Milla.
Pyykkivuorossa pidetään huolta koko aluksen pyykeistä eli pestään niin vieraiden kuin miehistönkin vaatteet sekä koneen muut tekstiilit.
Kun vieraat käyvät vessassa, vessapaperi taitellaan heti nätisti.
Palveluvuorossa pidetään huolta vieraista. Tehtäviin kuuluu esimerkiksi tarjoilua sekä tapaamisten ja ruokailujen järjestämistä silloin kun he ovat maissa.
Kodinhoitovuorossa taas varmistetaan, että hytit ovat koko ajan siistejä ja käyttämättömän näköisiä.
– Kun vieraat käyvät vessassa, vessapaperi taitellaan heti nätisti. Suihkun jälkeen suihku kuivataan ja kiillotetaan, Milla kuvailee.
Vapaa-ajan viettoa Ranskan Nizzassa. MILLA REPO
Suosikkipaikkoja
Milla on jahdilla päässyt purjehtimaan paljon Espanjan, Ranskan ja Italian vesillä. Hänen suosikkipaikakseen on kesän aikana noussut Korsikan Bonifacio.
– Ollaan siellä oltu monesti ja siitä tullut todella tuttu ja kotoisa.
Myös Italian saaristossa on Millan mukaan todella kauniita satamia. Jahti ei kuitenkaan usein purjehdi satamaan asti, vaan on pääasiassa ankkurissa.
– Joskus mennyt pari kuukauttakin, että on päässyt satamaan ja maihin.
Työpäivät aluksella ovat pitkiä, ja tauot menevät pääasiassa nukkumiseen.
– Joskus mennyt pari kuukauttakin, että on päässyt satamaan ja maihin.
–Jos enemmän aikaa on ihana istua työkaverien kanssa juomaan lasi viiniä ja syödä suklaata, kertoo Milla.
– Meillä todella ihana miehistö ja saan paljon energiaa heidän seurasta ja hyvistä jutuista.
Korsikan Bonifacio nousi Millan suosikkisatamaksi. AOP
Sometähti
Hän on raportoinut työstään ahkerasti myös somessa. Millan matkoja on voinut seurata niin Tiktokissa kuin Instagramissakin. Suosituimmalla jahtivideolla on jo yli 330 000 katsojaa. Työnantajia somenäkyvyys ei ole haitannut.
– Heitä on tosin harmittanut, että olen tehnyt Tiktokini suomeksi. He kuitenkin tietävät, että niiden tarkoitus on tuoda tätä alaa esille, että muutkin suomalaiset innostuisivat kokeilemaan.
Näissä töissä on mahdollisuus edetä hyvin nopeasti.
Kokeilemaan muuten innostanee myös alan palkkaus. Millan kiinteä kuukausipalkka on 3000 euroa kuukaudessa, ja siihen päälle tulee asiakkaiden antamat juomarahat. Tippiä on saattanut tulla jopa 2000 euroa viikossa. Parhaimmillaan Milla on tienannut 10 000 euroa kuukaudessa.
Mitään kuluja ei vesillä ole. Työnantaja maksaa kaiken elämiseen tarvittavan.
– Työ on pääosin raskasta ja päivät pitkiä. Palkka on siihen nähden asianmukainen, sanoo Milla.
– Pidän myös siitä että näissä töissä on mahdollisuus edetä hyvin nopeasti.
Miinuspuoliksi Milla mainitsee sen, että purjehtiessa on vaikea pitää kunnostaan ja jaksamisestaan huolta. Aikaa kun ei tahdo riittää työpäivien venyessä jopa 14-tuntisiksi.
Milla kertoi työstään ahkerasti somessa. MILLAN TIKTOK
Maisteriksi Lissabonissa
Jahtikausi on nyt lopuillaan. Tilausristeilyt ovat jo tältä kaudelta ohi, ja alus on nyt omistajien omassa käytössä.
Milla suuntaa seuraavaksi Portugaliin jatkamaan opintojaan. Tavoitteena on kauppatieteiden maisterintutkinto. Mukaan lähtee hänen paras ystävänsä, jonka tavoite on sama.
– Päätimme ex tempore hakea jonnekin Etelä-Eurooppaan, ja kohta muutamme Lissaboniin.
Vesillä vietetyt kuukaudet tekivät Millaan niin suuren vaikutuksen, että hän aikoo hakeutua jahdeille myöhemminkin.
– Loppuelämän ammatti tämä ei ole, mutta varmasti muutaman vuoden mielelläni tätä teen.
Lähde https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/606a6cb1-5d7a-4186-93cc-576e3d91b12a