Näin Kesko, S-ryhmä ja Lidl säästävät nyt sähköä
Kauppaketjut käyttävät monia keinoja sähkön säästämiseksi.
Kauppaketjut käyttävät entistä energiatehokkaampia pakastimia ja kylmäkaappeja. Kuvituskuva. SUSANNA KEKKONEN
Moni kaupan alan yritys on jo käynnistänyt säästötoimet sähkön säästämiseksi tulevana talvena.
Esimerkiksi Keski-Suomessa Muuramessa sijaitsevan K-Supermarketin tarkkaavainen asiakas on saattanut huomata, että kaupassa on aiempaa vähemmän pakastealtaita.
K-Supermarket Muuramen kauppias Juha Kuukkasen mukaan kyse on sähkön säästämisestä.
– Lisäkylmäaltaita on otettu pois käytöstä, kylmäkaappien lämpötiloja on nostettu ja niitä pidetään ajastimen avulla yöllä pois päältä. Valaisimia on vaihdettu led-lamppuihin ja kylmäkaappien ovet on varmistettu, että kaikki toimii mahdollisimman energiatehokkaasti, Kuukkanen kertoo.
Kauppias arvelee, että säästötoimien vaikutukset ovat selvillä ensi keväänä.
– Tulokset nähdään talven jälkeen, mutta kyllä energian kulutuksen vähentäminen tuo varmaan rahallisia säästöjä. On hyvä juttu kiinnittää huomiota sähkön säästämiseen vaikka energiakriisiä ei olisikaan, Kuukkanen toteaa.
K-ryhmä säästää sähköä muun muassa valaistusta vähentämällä. Kuvituskuva. PETTERI KIVIMÄKI
Valaistusta vähemmäksi
Kaupan liiton tietojen mukaan kaupan ala kuluttaa noin neljä prosenttia kaikesta sähköstä Suomessa.
Eniten sähköä kuluu valaistukseen ja kylmälaitteisiin. Toimistoissa eniten sähköä kuluu valaistukseen ja lämmitykseen. Kauppaketjuista K-ryhmä kertoo osallistuvansa sähkönsäästötalkoisiin vähentämällä kauppojensa valaistusta ja lämpötiloja.
Ruokakaupoissa Kesko on optimoinut kylmälaitteiden säätöjä ja seurantaa. K-ryhmän tiedotteen mukaan säästötoimilla tavoitellaan lyhytaikaisesti jopa 20 prosentin sähkön säästöä.
Keskolla on eri puolilla Suomea noin 1300 kauppaa, useita toimistoja ja varastoja.
S-ryhmä alentaa toimipaikkojensa sisälämpötilaa talven aikana. Kuvituskuva. MEERI UTTI
Lämpötilaa pienennetään
S-ryhmä puolestaan alentaa sisäilman lämpötilaa yhdellä asteella yli tuhannessa toimipaikassaan eri puolilla Suomea. S-ryhmän tiedotteen mukaan yksittäisen myymälän tasolla lämpötilan alentaminen voi tarkoittaa noin viiden prosentin laskua lämmitysenergian kulutuksessa.
Koko kaupparyhmän tasolla asteen alennus vastaa yli 800 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosittaista sähkönkulutusta. Lisäksi kaupparyhmässä varaudutaan vähentämään sähkönkulutusta valtakunnallisten huippukulutuspiikkien aikana aamukahdeksalta ja iltaviideltä.
S-ryhmällä on yli 1900 toimipaikkaa, joista marketteja on noin 970.
Lid aikoo säästää energiaa esimerkiksi kytkemällä juomahyllyt pois päältä. Kuvituskuva. EERO LIESIMAA
Juomahyllyt pois päältä
Saksalainen kauppaketju Lidl kertoo laskevansa kaikkien toimipisteidensä lämpötilaa, optimoi valaistusta käyttämällä led-lamppuja sekä kytkee juomahyllyt pois päältä.
Näillä toimenpiteillä Lidl tavoittelee yli viiden prosentin energian säästöä. Kauppaketjun mukaan tämä vastaa arviolta runsaan 400 sähkölämmitteisen omakotitalon sähkönkäyttöä vuodessa.
Ketju hankkii entistä energiatehokkaampia kylmälaitteita ja jäähdyttää pakkasvarastoja yöllä niin kylmäksi, että päivän kulutuspiikkien aikaan sähköä kuluu vähemmän. Lidlin tiedotteen mukaan kaikki sen myymälät mukauttavat omaa sähkönkäyttöään sähköverkon kuormituksen mukaan.
Myös Lidlin myymälöiden kylmäkalusteita uusitaan jatkuvasti energiatehokkaammiksi, mikä auttaa ketjun mukaan säästämään energiaa merkittävästi.
Suomessa on yhteensä 201 Lidl-myymälää.
Lähde https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/44b5288d-59e9-48fb-973c-53d4a263e4db