Posti hukkasi tamperelaisperheen parisängyn viideksi vuodeksi
Lukijat kertoivat, miten he ovat pettyneet viime vuosina Postin toimintaan. Vastauksissa kerrotaan viideksi vuodeksi kadonneesta jenkkisängystä ja maksetuista palveluista, jotka eivät ole toimineet.
Iltalehden lukija kertoo, että Maskusta tilattu parisänky viipyi matkalla viisi vuotta. Kuvituskuva. JARNO JUUTI/ATTE KAJOVA
– Ei ole liioiteltua puhua Postin tuhoutuneen kuluneen viiden vuoden aikana.
Näin totesi lokakuussa Iltalehdelle Postin palveluksessa pitkän uran tehnyt työntekijä. Jutussa kävi ilmi, että postin kulku viivästyy tällä hetkellä monesta syystä.
Muun muassa laajoja yt-neuvottelukierroksia läpikäynyt Posti kärsii työntekijäpulasta. Työntekijät ovat kritisoineet Iltalehdelle myös muun muassa lajittelukoneiden toimivuutta.
Iltalehti kysyi, millaisia kokemuksia lukijoilla on Postin toimimattomuudesta.
Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan yli 40 prosenttia vastaajista piti Postin palveluita huonoina tai erittäin huonoina. Vajaa 30 prosentin mielestä Postin palvelut ovat hyviä. Kyselytutkimuksen teetti Kunnallisalan kehittämissäätiö Kaks.
Sänky viisi vuotta hukassa
Tamperelainen mies osti puolisonsa kanssa Maskusta jenkkisängyn loppuvuodesta 2017. Kaupat solmittiin ketjun tamperelaisessa liikkeessä.
– Se sänky teki matkaa meille viisi vuotta. Aika pitkä toimitusaika, mies kertoo.
Hän ei esiinny tunnistettavilla tiedoilla tässä jutussa, sillä pelkää, että tunnistettavuus johtaa työpaikan menettämiseen. Toimituksella on kuitenkin tiedossa miehen henkilöllisyys, ja kauppa-asia on tarkastettu Maskun tietokannoista.
Maskun asiakastiedoista löytyy tieto, jonka mukaan lukijan puoliso on ostanut loppuvuodesta 2017 jenkkisängyn. Tilaus annettiin Maskusta Postin toimitettavaksi.
Maskun jenkkisänky. Kuvan sänky ei liity tapaukseen. JARNO JUUTI
Pari kuukautta myöhemmin Maskun tiedoista löytyy kirjaus, jonka mukaan samanlainen tuote on lähetetty samalle asiakkaalle uudelleen. Masku lähetti vastaavan tuotteen yrityksen omalla kuljetuksella.
Mies kertoo, että ensimmäinen parisänky ilmoitteli itsestään myöhemmin.
Lokakuussa 2022 perhe tilasi jälkikasvulle sängyn. Kun lapsen sänkyä oltiin toimittamassa, Posti otti puhelimitse yhteyttä, että se toisi samalla ovenavauksella parisängyn, joka oli ollut säilytyksessä Postin Tampereen varastossa.
Miehen mukaan hänelle sanottiin, ettei varastossa ollut enää sängylle tilaa.
– Sanoin heille, ettei tarvitse väkisin tuoda, eikä sänkyä lopulta toimitettu enää meille. Ihmeellistä, sillä luulisi, että parisängyn kokoinen tavara olisi vaikea hukata.
Tärkeät kirjeet hukkaan
Tamperelainen Päivi Numminen muutti toukokuun alussa uuteen kotiin kahden kilometrin päähän vanhasta. Postinumeroalue säilyi samana.
– Tein postiin asianmukaisen muuttoilmoituksen ja sopimuksen jälleen lähettämisestä kuudeksi kuukaudeksi. Maksoin tästä palvelusta noin 90 euroa. Lähes mikään kirje ei ole tullut perille käännettynä, hän kertoo.
Puolen vuoden aikana Postin on onnistunut kääntää vanhasta osoitteesta vain yksi Nummisen puolisolle tullut lehti. Monet paljon tärkeämmät postit ovat jääneet saapumatta.
– Laskut autorekisterikeskuksesta ja autoverosta viivästyivät, ja auto ehti käyttökieltoon. Hesari katkaistiin, ja uuden taloyhtiön vastikelaskut hävisivät. Laskut eivät tulleet, mutta sitten karhut löytävät perille. Yksi taloyhtiön vastikelasku oli jo menossa perintään.
Numminen teki Postille reklamaation palvelun toimimattomuudesta. Siellä ongelmaa perusteltiin resurssipulalla ja uusien toimintojen rakentamisella.
Postin logistiikkakeskus Vantaalla. Kuvituskuva. ATTE KAJOVA
Asiakaspalvelu suositti Omaposti-palvelun käyttöä. Sitä Numminen ei kuitenkaan koe omakseen.
– Työskentelen puheterapeuttina, joten minun ja asiakkaideni välit ovat täysin luottamuksellisia. En halua, että mitään postiani käsitellään Omaposti-palvelussa ja onneksi sainkin tämän palvelun lopetettua. Nykyään toimitan tärkeät postit henkilökohtaisesti tai sähköpostitse salatulla kirjauksella.
Postin viestinnästä vastataan yleisesti seuraavaa:
– Emme tiedä, mitä postia on tässä mainitsemassasi harmillisessa tapauksessa jäänyt jakamatta, mutta osoitteenmuutos, joka on tehty Postin kanssa, koskee vain Postin jakamaa postia.
Sim-kortit kateissa
Useampi Iltalehden lukija kertoi ongelmista Postissa hävinneiden sim-korttien kanssa.
Yksi lukijoista kertoi, kuinka puhelinoperaation vaihdon yhteydessä uusi operaattori lähetti hänelle uuden sim-kortin kolmesti.
– Se on sillä tavalla hankalaa, että uusi operaattori määrittelee ajan, koska vanha liittymä menee kellon tarkkuudella kiinni. Juuri tuona hetkenä tulee vaihtaa uusi sim-kortti puhelimeen.
– Kaksi viikkoa sitten siirtelin tätä vaihtoajankohtaa eteenpäin. Lopulta kolmas lähetetty sim-kortti tuli minulle noin viikossa ja sain vaihdettua operaattoria. Toinen lähetetty kortti saapui noin kolmen viikon kuluttua sen lähettämisestä. Ensimmäinen ei koskaan tullut.
Posti vastaa
Iltalehti tavoitteli Postia ja kysyi, mikä yllä mainittujen tapausten kohdalla on mahtanut tapahtua. Tapauksista kerrottiin Postille niiden pääpiirteet.
Kansalaisten luottamus Postiin on heikentynyt, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. ANTTI MANNERMAA
Kysymyksissä pyydettiin vastauksia tapauksiin myös yleisellä tasolla.
– Valitettavasti ilman yksilöiviä tietoja on oikeastaan mahdoton sanoa, mitä juuri näissä tapauksissa on sattunut ja mitkä ovat juurisyyt tapahtumille. Asiakkaan kannattaa aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme ja koskien toimitettavaa lähetystä tuotteen myyjään, joka tarvittaessa selvittää asiaa Postin kanssa, Postin viestinnästä kommentoidaan sähköpostitse.
– Jos saamme lisätietoa tapauksista, teemme voitavamme tapausten selvittämiseksi, mutta valitettavasti säilytämme lähetystietoja kuitenkin vain kolme kuukautta.
Lähde https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e69f794d-4c74-4a10-8e67-3d4a20ea4872