Lentolippujen kovat hinnat ovat uusi normaali, eikä hintojen nousulle näy loppua
Lentolippujen hinnat ovat nousseet selvästi. Lentoyhtiöt ennustavat, että hintojen nousu jatkuu, kun päästösääntely lähivuosina kiristyy.
Lentoyhtiöiden järjestö IATA ja Finnair arvioivat lentomatkojen hintojen nousseen noin neljänneksen. KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA, SHUTTERSTOCK
Juha-Pekka Raeste HS
LENTOLIPPUJEN hinnat ovat nousseet pandemia-ajoista lähtien noin neljänneksen, lentoyhtiöiden kattojärjestö IATA ja Finnair arvioivat.
Hintahaukkojen näkökulmasta hinnat tuntuvat nousseen vieläkin enemmän. Syy voi olla siinä, että todella halpoja lentoja ei enää juurikaan löydä, koska kysyntä on monella reitillä tarjontaa suurempaa.
Aasian-reiteillä taas Venäjän ilmatilan kiertävien lentoyhtiöiden kustannukset ovat nousseet 70–80 prosenttia, ja se näkyy hinnoissa.
IATA ja Finnair ennustavat myös, että hinnat tulevat yhä kohoamaan.
Hinnannousun syitä on monia: pandemia-vuosien jälkeinen patoutunut matkustuskysyntä, inflaatio, sodan aiheuttama polttoaineiden hintojen nousu sekä erilaiset tarjontakapeikot.
Lentoyhtiöillä on monenlaista työvoima- ja komponenttipulaa.
Finnairilta kerrotaan, että vapaa-ajan matkustus on palautunut jo täysin pandemiaa edeltäneelle tasolle ja liikematkustaminenkin liikevaihdoltaan noin 90-prosenttisesti. Liikematkustuksen määrä on yhä vain noin 70 prosenttia entisestä tasosta, mutta liikevaihdon kasvu tulee nousseista hinnoista.
Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist ennustaa, että kolmen vuoden kuluttuakaan hinnat eivät ainakaan laske.
Syynä on ennen kaikkea se, että lentokoneiden päästöistä johtuva sääntely kiristyy.
”Ei ole mahdollista, että niitä kustannuksia ei siirrettäisi lipun hintoihin, kun lentoyhtiöiden täytyy maksaa vielä mahtavat velat pois.”
Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist.
VUOSINA 2020–2022 lentoyhtiöt tekivät yhteensä 183 miljardin dollarin nettotappiot, IATA arvioi vuoden 2023 kesäkuussa.
Määrä on suurin ilmailun historiassa.
Finnair hankki kriisin aikana yhteensä kolme miljardia euroa rahoitusta, muun muassa myymällä ja uudelleenvuokraamalla lentokoneita.
Finnairin omistajat joutuivat rahoittamaan Finnairia valtion antamalla 400 miljoonan euron pääomalainalla ja 500 miljoonan euron osakeannilla, johon valtio osallistui omistusosuutensa mukaisesti 285 miljoonalla eurolla.
Valtio joutui siis panemaan ongelmayhtiöön yhteensä 685 miljoonaa euroa. Se on paljon. Vertailun vuoksi, Finnairin markkina-arvo on nyt runsaat 800 miljoonaa euroa.
Sinivalkoisin siivin lennetään siis pitkälti valtion armosta. Se on hyvä muistaa, kun erilaiset Finnairin hinnankorotukset jurppivat.
PÄÄSYY hintojen nousuun on kulujen nousussa ja matkustajakysynnän rajussa kasvussa.
Kun väki haluaa päästä matkustamaan, reissuja tehdään kovemmillakin hinnoilla.
Finnairin uusin rahastuskeino liittyy käsimatkatavaroiden ehtojen kiristämisestä. Euroopan sisäisillä lennoilla halvimmalla lipulla matkustamoon saa tuoda vain pienen laukun istuimen alle.
Perinteisistä hattuhyllyille sopivista lentolaukuista täytyy maksaa 9 tai 14 euron lisähinta.
Maksu peritään joka lennolta erikseen, esimerkiksi Oulusta Helsingin kautta määränpäähän lentäessä kahdesti.
LENTOYHTIÖIDEN neuvo halpojen lippujen ostamiseen on aina sama – ostakaa liput mahdollisimman varhain.
”Lennot tulevat tyypillisesti myyntiin suunnilleen vuotta aiemmin. Edulliset hintapisteet myydään ensin”, Tallqvist neuvoo.
Neuvo pitää usein myös paikkansa.
Lentoyhtiöiden harrastama dynaaminen hinnoittelu on oma taiteenlajinsa, jossa matkustamo pyritään koneoppivan algoritmin avulla täyttämään mahdollisimman kannattavasti.
HINTATIETOISEN matkustajan kannattaa kuitenkin ottaa vaarin muutamasta neuvosta.
Aamun lähdöt ovat aina tyypillisesti kalliimpia kuin keskipäivällä. Maanantai, sunnuntai ja perjantai ovat vilkkaita matkustuspäiviä. Tiistain lähtö ja paluu ovat usein edullisempia.
Lentoyhtiöiden hintakalentereista näkee helposti, millaisia säästöjä saa aikaan, jos ei lennä juuri viikonloppulomailijoiden tai työmatkailijoiden suosikkiaikoina.
Tästä HS-jutusta löydät lisää ammattilaisten vinkkejä siitä, miten löydät halvimmat liput ja majoitukset.
MONI lentoyhtiö pyrkii nykyään siihen, että sen omalta internetsivustolta tai sovelluksesta ostettu matka olisi edullisin vaihtoehto.
Silti esimerkiksi Finnairin lennot reitille Helsinki–Nizza–Helsinki sai ensi syksyksi edullisemmin varausjärjestelmäyhtiö Skyscannerin sivuilta niin, että meni sitä kautta Finnairin sivustolle ostamaan liput.
”Tavoitteenamme on, että Finnair.comin kautta ostettu lippu on aina edullisin”, Tallqvist sanoo.
Hän kertoo Skyscannerin olevan kytkettynä Finnairin omaan hinnoittelujärjestelmään niin, että hintaeroja ei pitäisi koskaan esiintyä.
Tämäntyyppiset ”hinnoitteluvirheet” näyttävät kuitenkin olevan lentoyhtiöillä sen verran yleisiä, että tarkan ostajan kannattaa katsoa vertailuhinta jostain lentojen hintoja vertailevasta sivustosta.
”Jokainen minuutti maksaa.”
FINNAIRILLA hintojen nousua selittää sekin, että Aasian-reitit täytyy lentää Venäjän ilmatila kiertäen.
Tokion-lennoilla matka on kasvanut 40 prosenttia, ja miehistökustannukset jopa yli kaksinkertaistuivat, kun paluumatkaa ei voinut enää tehdä saman vuorokauden aikana, Tallqvist kertoo.
Euroopan-lennoilla Finnair kiertää Valko-Venäjän ja Ukrainan ilmatilan.
”Jokainen minuutti maksaa.”
LENTOMATKOJEN pidentyessä Aasiaan sodan takia esimerkiksi Finnairin Airbus 330:n kantama ei enää riitä Aasian-liikenteeseen.
Siksi Finnair on vuokrannut koneitaan muille lentoyhtiöille.
Kapearunkoisia Airbus A-320-sarjan koneita on vuokrattu neljä British Airwaysille, ja australialaiselle Qantasille menee kaksi A330-konetta reiteille Sydney–Bangkok ja Sydney–Singapore.
Näitä reittejä lentävät Finnairin lentäjät.
”Ensin lennetään Helsinki–Singapore-reitti ja sitten Singaporen ja Sydneyn väliä”, Tallqvist sanoo.
Tehokkuutta haetaan nyt kaikin mahdollisin keinoin.
”Lentoyhtiöt katsovat, millä reiteillä ja verkostolla ne saavat parhaan tuoton.”
TAUSTA
Lentoyhtiöiden kannattavuus paranee
Lentoyhtiöiden IATA:n pääjohtaja kertoi lentoyhtiöiden globaaleista näkymistä lentojärjestön vuosikokouksessa Istanbulissa 5. kesäkuuta 2023.
LENTOYHTIÖIDEN kattojärjestö IATA nosti 5. kesäkuuta ennustettaan lentoyhtiöiden kannattavuuden paranemisesta vuodelle 2023.
Lentoyhtiöiden nettotulosten ennustettiin yli kaksinkertaistuvan 9,8 miljardiin dollariin joulukuussa 2022 annetusta 4,7 miljardista.
Tuloksen ennen poistoja ja rahoituseriä eli käyttökatteen arvioitiin nousevan 22,4 miljardiin dollariin. Se on jo seitsenkertainen joulukuussa annettuun ennusteeseen verrattuna.
Matkustajamäärien uskotaan tänä vuonna nousevan jo lähelle vuoden 2019 lukuja, eli aikaan ennen pandemiaa. Tänä vuonna lentomatkustajia odotetaan olevan 4,35 miljardia, kun 2019 heitä oli 4,54 miljardia, IATA kertoi.
Rahtiliikenne on yhä vuotta 2019 vähäisempää kansainvälisen kaupan hiljentymisen seurauksena.
LENTOYHTIÖIDEN yhteenlasketun liikevaihdon IATA ennusti nousevan kymmenisen prosenttia runsaaseen 800 miljardiin dollariin.
Samalla kulut kasvavat arvion mukaan noin kahdeksan prosenttia.
”Lentoyhtiöiden talouskehitys 2023 lyö odotukset. Vahvempaa kannattavuutta tukee moni positiivinen kehitys”, IATA totesi tiedotteessaan.
Näitä seikkoja ovat Kiinan nopeat ja odotettua aikaisemmat koronarajoitusten poistot, rahtien korkeat hinnat ja lentopolttoaineiden hintojen tasaantuminen vuoden alkupuoliskolla, IATA:n pääjohtaja Willie Walsh totesi.
Walshin arvion mukaan lentoyhtiöiden nousu takaisin voitollisiksi on merkittävä käänne, vaikka tulosprosentti jääkin ennusteen mukaan vaatimattomaan 1,2 prosenttiin liikevaihdosta.
Ennen koronapandemiaa, vuosien 2015–2019 välisenä aikana, lentoyhtiöiden keskimääräinen nettotulosprosentti oli 4,2, IATA kertoi.
Walshin mukaan lentoyhtiöiden keskimääräinen voitto matkustajaa kohden on yhä vaatimaton, vain 2,25 dollaria eli 2,09 euroa matkustajaa kohden.
Lähde HS