Suomalais­hotelleissa uusi ilmiö: Huoneita ei enää siivota entiseen malliin

Korona-ajalta peräisin oleva tapa siivota hotellihuoneet vain asiakkaiden välissä on jäänyt useisiin hotelleihin käyttöön, ellei asiakas pyydä siivousta erikseen. Hotelliketjut perustelevat asiaa muun muassa valinnanvapaudella.

Hotellihuoneita ei enää välttämättä siivota päivittäin, jos asiakas ei sitä erikseen toivo. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Katarina Malmberg HS

MONI saattoi törmätä kotimaassa vietetyllä kesälomallaan uudehkoon ilmiöön: hotellihuoneita ei enää siivota entiseen malliin. Useissa hotelleissa huoneet siivotaan ainoastaan asiakkaiden välissä – ellei hotellivieras pyydä siivousta erikseen.

Jos siivousta ei tilaa, asiakas petaa sänkynsä itse ja banaaninkuoret ja muut roskat jäävät roskikseen. Erikseen tilaamalla siivouksen saa kuitenkin edelleen maksutta.

Käytäntö on peräisin korona-ajalta, jolloin ihmisten välisiä kontakteja yritettiin tartuntojen pelossa välttää. Tällöin asiakkaat toivoivat, että huoneissa käytäisiin vain tarpeen mukaan, Sokotelin siivoustoimen päällikkö Anne Olenius kertoo.

Hän vastaa siivouksista pääkaupunkiseudun ja Tampereen Sokos Hotellien ja Radisson Blu -hotelleissa, joissa noin kolmasosa asiakkaista pyytää välisiivousta.

”Sen sijaan, että huone automaattisesti päivittäin imuroidaan, varustellaan uusilla asiakaspalvelutarvikkeilla, pedit pedataan ja roskikset tyhjennetään, asiakas voi itse valita minä päivinä hän palvelua tarvitsee”, Olenius kommentoi sähköpostitse.

Hänen mukaansa pidempien vierailujen aikana perusteellisempi siivous tehdään joka tapauksessa kolmen päivän välein.

SOKOS-HOTELLIKETJU perustelee käytäntöä valinnanvapaudella ja vastuullisuudella. Siitä, kuinka moni asiakas pyytää huoneen siivousta, yrityksellä ei ole ketjutasolla tietoa.

Muutamasta hotellista haettujen tietojen mukaan siivouspalveluita pyytää noin 10–30 prosenttia alle kolmen päivän lomaa viettävistä asiakkaista, kertoo SOK:n matkailukaupan konsepti- ja kehitysjohtaja Jaana Matikainen.

Hänen mukaansa asiaan vaikuttaa esimerkiksi huoneissa asuvien ihmisten määrä.

”Muun muassa yksin matkustavat työmatkalaiset ovat arvostaneet mahdollisuutta vaikuttaa siivouspalveluiden määrään, koska tarvetta huoneen siistimiselle ei päivittäin ole”, hän kertoo.

SAMA ilmiö on ollut nähtävissä monissa hotelleissa ulkomailla, kuten esimerkiksi Tukholmassa.

Muutokset eivät Matikaisen mukaan ole aiheuttaneet merkittävää asiakaspalautetulvaa, koska samat palvelut ovat tarjolla edelleen.

“Jo kaksikymmentäviisi vuotta on ollut hotelleissa käytäntö, että pyyhkeitä ei esimerkiksi vaihdeta, ellei asiakas erikseen halua”, hän kertoo.

Käytäntöä perustellaan ympäristöystävyydellä, sillä se vähentää huomattavasti hotellin pesettämän pyykin määrää.

ENTÄ onko siivouksien vähentämisellä ollut vaikutusta asiakkaiden hotellihuoneista maksamiin hintoihin? Hotelliketjut eivät kerro suoraan, onko heille tullut säästöä siivouksen vähentämisestä.

SOK:n Matikaisen mukaan siivouskäytäntöjen muutosten vaikutuksia huonehinnoitteluun ei ole toistaiseksi pystytty ketjutasolla erittelemään.

Tilastokeskuksen mukaan hotellissa yöpymisen hinta on noussut koronaa edeltävältä ajalta vajaalla kymmenellä eurolla. Kun vuonna 2019 hotellihuone maksoi asiakkaalle keskimäärin 110,46 euroa, tänä vuonna hinta on ollut 119,58 euroa.

Kahden hengen hotellihuoneen viikonloppuhintahinta Sokos- tai Radisson-hotelleissa Helsingin keskustassa maksaa noin 130–250 euroa yöltä. Hinnoissa ei ole huomioitu tarjouksia tai erityisiä palveluita.

KAIKKI suuret hotelliketjut eivät kerro siivouskäytäntöjen muuttuneen.

Viestintäpäällikkö Johanna Uimosen mukaan Scandic-ketjun hotelleissa kaikki huoneet siivotaan edelleen päivittäin jokaisen hotellivieraan kohdalla.

Jos joillekin asiakkaille on ehdotettu muuta, kyse on yksittäistapauksista, Uimonen sanoo. Scandicissa voi ripustaa oveen ”älä häiritse” -kyltin”, jos päivittäistä siivousta ei halua.

Uimosen mukaan ilman ovikylttiä huoneessa tyhjennetään päivittäin roskakori ja pyyhitään pinnat ja näkyvät tahrat sekä tehdään kevytpetaus.

”Mikäli vieras viipyy useamman yön, vuodevaatteet vaihdetaan viidennen yön jälkeen. Pyyhkeet asiakkaan toivomuksesta useammin”, Uimonen kertoo.

Scandicilla kahden hengen huoneessa yöpyminen viikonloppuna Helsingin keskustassa maksaa huoneen koosta riippuen tavallisimmin noin 115–200 euroa.

HS kysyi hotellihuoneiden siivouksesta myös Lapland Hotels -ketjusta. Yritys ei kertonut siivouskäytännöistään ja vastasi, että ”he eivät halua ottaa asiaa kantaa”.

HOTELLIALALLA on takanaan vaikeita aikoja, sillä ala teki suuret tappiot koronavuosina 2020 ja 2021, kun matkailu hiipui.

Majoitustoimialan nettotulos oli 14,3 prosenttia tappiollinen vuonna 2020 ja 9,8 prosenttia vuonna 2021, kertoo toimitusjohtaja Timo Lappi Matkailu- ja Ravintolapalvelut (MaRa) ry:stä.

Kotimaan yöpymiset ovat olleet tänä vuonna hyvässä kasvussa jopa pandemiaa edeltävään aikaan, vuoteen 2019 verrattuna. Ulkomaisten turistien matkailu koki kuitenkin kovan kolauksen vielä viime vuonna, kun Putin päätti hyökätä Ukrainaan, Lappi sanoo.

“Venäläisten osuus Suomen matkailusta ja hotelliöistä oli todella iso ennen koronaa. Finnair ei voi enää lentää Venäjän yli, jolloin myöskin japanilaisten ja kiinalaisten turistien osuus on vähentynyt.”

Hän ei usko, että yksikään hotellialan toimija jättäisi silti taloudellisista syistä siivoamatta tai vähentäisi siivouskertoja.

“Asiakkaiden viihtyvyyttä pidetään tällä alalla erittäin tärkeänä. Esimerkiksi pyyhkeiden vaihtojen vähentämisessä on kyse luonnonvarojen säästämisessä”, hän sanoo.

Lähde: HS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »