Rissalan lentokenttää muokataan yli 100 miljoonalla eurolla – amerikkalaiset seuraavat, että kaikki sujuu heidän vaatimustensa mukaan

Karjalan lennoston lentokentän mittavissa muutostöissä tehdään muun muassa lentokoneiden seisontapaikkoja ja rakennetaan uusille F-35-hävittäjille sopivia luolastoja. Uudet koneet tulevat Rissalaan vuonna 2028.

Eversti Johan Anttila siirtyi elokuussa Karjalan lennostoon Ilmavoimien esikunnan johtamisjärjestelmäosastosta. Kuva: Antti-Petteri Karhunen / Yle

Karjalan lennostossa on jo alettu varautua uusien F-35-hävittäjien tuloon, vaikka itse koneet tulevat Rissalaan vasta vuoden 2028 keväällä.

Lennoston komentajana elokuussa aloittanut eversti Johan Anttila on päässyt heti alkumetreistä alkaen mukaan laajaan muutostyöhön.

– Plattaa eli lentokoneen seisontapaikkoja pitää vahvistaa, hän aloittaa.

Asfalttitöiden lisäksi on rakennettava myös varastoja ja luolatiloja. Luoliin on tehtävä muutoksia, sillä F-35-hävittäjässä ei ole kääntyviä siipiä kuten nykyisin käytössä olevissa Hornet-hävittäjissä.

Anttilan mukaan uuden hävittäjän mahtuminen luolan ovesta sisään on ”siinä ja siinä”.

– Koneen koon vuoksi joudutaan tekemään pieniä muutoksia, mutta muut muutokset johtuvat erityisvaatimuksista.

Kyse on tuleviin hävittäjiin liittyvästä erityissuojattavasta tiedosta, joka Anttilan mukaan vaatii suojattuja tiloja.

– Rakennusvaiheessa on tarkat määritelmät siitä, millaisia vaatimuksia tilojen pitää täyttää. Amerikkalaiset seuraavat, että suunnittelu ja toteutus ovat näiden vaatimusten mukaiset.

Tulossa myös isoja koneita

Rissalaan odotetaan myös Suomen Nato-liittolaisten koneita.

Eversti Anttilan mukaan Suomi on haluttu harjoituskumppani, ja sen vuoksi myös vieraiden määrä lisääntyy.

Vieraiden tulo aiheuttaa kuitenkin isojen lentokoneiden osalta ongelmia, sillä niitä varten on rakennettava lisää erityisesti seisontapaikkoja.

– Meidän kiito- ja rullausteitä sekä seisomapaikkoja ei ole rakennettu niitä varten.

Anttilan mukaan tulossa on myös muita kuin ensimmäisenä mieleen tulevia ilmatankkauskoneita.

– Valvontakoneita tai isompia kuljetuskoneita, hän selventää.

”Opin savolaisuudesta koko ajan enemmän”

Johan Anttila on syntynyt vuonna 1975 Vaasassa ja käynyt koulunsa siellä ruotsiksi.

Hän sanoo ymmärtävänsä savon murretta, vaikka hänen oma kotikielensä on ollut ruotsi.

Ymmärtämistä auttaa se, että Anttila toimi vuosina 2013–15 Karjalan lennostossa pääjohtokeskuksen päällikkönä.

Uusi komentaja sanoo saaneensa silloin ensimakua savolaisuudesta.

– Opin koko ajan enemmän, hän hymyilee.

Lähde: Yle.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »