Helsingin kouluja uhkaava miljoonien eurojen säästöpaketti saa ammattikoululaisten edustajan parahtamaan
Stadin ammatti- ja aikuisopistossa ei olla valmiita tinkimään lähiopetuksesta, vaikka kaupunki niin ehdottaa. Huolta aiheuttavat erityisesti verkostoitumisen kärsiminen ja oppimisvaikeudet.
Autotekniikan opetusta Stadin ammatti- ja aikuisopistossa vuonna 2018. KUVA: KALLE KOPONEN / HS
Helsingin kaupungin virkamiehet ehdottavat lähiopetuksen vähentämistä ammattikouluissa osana ensi vuoden budjetin säästötoimenpiteitä.
Stadin ammatti- ja aikuisopiston (Stadin AO) opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtajaa Kaisla Kanervaa, 18, ehdotus ei lämmitä.
”Lähiopetusta ei missään nimessä pitäisi vähentää. Ennemmin siihen pitäisi panostaa, jotta saamme Suomeen osaavia ammattilaisia.”
Kanerva opiskelee toista vuotta tekstiili- ja muotialan assistentiksi.
Hän korostaa, ettei ammattikoulusta voi valmistua ilman kunnollista lähiopetusta.
”Esimerkkinä omalta alalta mittatilausompelijat. Ompelemaan ei opi, ellei ompele. Siinä kehitetään lihasmuistia ja ompelemisen pitää olla säännöllistä ja jatkuvaa.”
Monien ammatillisten alojen opiskelu vaatii välineitä, joita kotoa ei löydy. Lisäksi lähiopetuksessa pystytään paremmin varmistamaan niiden oikeaoppinen ja turvallinen käyttö.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta käsittelee talousarvioesitystä tiistaina. Myöhemmin syksyllä poliittiset ryhmät neuvottelevat budjetista, lopullisesti asian päättää valtuusto.
Alkusyksyn esityksessä listataan seitsemän miljoonan euron edestä mahdollisia säästöjä.
Kanerva kokee lähiopetuksen olevan tehokkaampaa myös opintojen edistymisen ja ammattitaidon kannalta.
”Itselle tilanne on näyttäytynyt niin, että opiskelijoiden on tälläkin hetkellä vaikea tulla kouluun ja poissaoloja on aika paljon.”
”Varsinkin koronan jälkeen sitä tuppaa jäämään kotiin enemmän niin kyllä ne kohtaamiset ja verkostoituminen on se tärkein asia mitä lähiopetuksen vähentämisessä menetettäisiin.”
Kanerva on havainnut, että monien opiskelijoiden on vaikea keskittyä muussa kuin lähiopetuksessa. Kotona opiskellessa ja itsenäistä työskentelyä tehdessä alkaa helposti tekemään samalla jotain muuta.
Kotiympäristössä ei myöskään ole ketään valvomassa, eikä kaikilla välttämättä ole rauhallista tilaa missä keskittyä.
”Parhaimmillaan lähiopetus on innostavaa ja siinä pääsee konkreettisesti tekemään asioita, eikä vain laiteta luokkaan tekemään asioita tietokoneella”, Kanerva sanoo.
”Voisin kuvitella, että oppimisen määrä ja laatu huononisi jos lähiopetusta vähennettäisiin, koska keskittymisvaikeudet ovat jo nyt hyvin näkyviä”, hän tiivistää.
Suurin osa Stadin AO:n opetuksesta on tällä hetkellä lähiopetusta ja Kanerva kokee koulutuksen olevan monipuolista.
”Meillä on tällä hetkellä parempi tilanne kuin monissa muissa ammattikouluissa. Mielestäni tilanne on nyt hyvä ja siitä ei ole varaa tinkiä.”
Myöskään Stadin AO:n rehtorina työskentelevä Annele Ranta ei olisi valmis vähentämään lähiopetusta.
Ranta ei koe etäopetusta itsessään ongelmana, mutta korostaa, että sen hyödyntämisen tulee olla perusteltua. Usein opittavat asiat ovat käytännönläheisiä, jolloin lähiopetus on tarpeellista.
”Lähiopetus on osa ammatillista koulutusta, mutta lähiopetuksen lisäksi voidaan tarjota muita oppimisen ja ohjauksen muotoja kuten etäopetus, verkko-opetus ja työpaikalla tapahtuva oppiminen.”
Lähiopetuksen määrä ei ole Rannan mukaan aiheuttanut huolta Stadin AO:ssa.
”Enemmän olemme olleet huolissaan ryhmäkokojen kasvamisesta ja siitä, miten opiskelijoille voitaisiin tarjota riittävästi tukea ja ohjausta oppimiseen.”
Etäopetuksen kompastuskivenä hän pitää Kanervan tapaan sitä, ettei oppimisen esteitä ja oppimisvaikeuksia välttämättä pystytä tunnistamaan yhtä varhaisessa vaiheessa.
Lähde: HS.