Matkailuyrityksiä niittävä konkurssiaalto olisi isku koko Suomen matkailulle ja katastrofi Lapille – puolet Lapin matkailuyrityksistä pelkää kaatuvansa ennen talvea
Alan ahdinko heijastuu laajalle, sillä isolla matkailuyrityksellä voi olla satoja alihankkijoita
Koronakriisin vuoksi monet Lapin matkailuyritykset ovat jopa konkurssin edessä. Tuoreen kyselyn perusteella lähes puolet matkailuyrityksistä arvioi selviävänsä korkeintaan viisi kuukautta, jos tilanne ei parane. Lapin matkailuun iskevä konkurssiaalto tekisi merkittävän loven koko Suomen matkailutuloon.
Lapin matkailuelinkeinon liitto LME:n ja Lapin kauppakamarin teettämään kyselytutkimuksen mukaan matkailutulot ovat romahtaneet kaikkialla. 48 prosenttia yrityksistä uskoo selviävänsä yli 5 kuukautta, 25 prosenttia arvioi selviävänsä 10 kuukautta ja vain 27 prosenttia laskee, että toiminta jatkuu vielä 10 kuukauden jälkeenkin.
– Tilanne oli kuin olisi ajettu satasta seinään. Takana oli hyvä sesonki, ja kaikki loppui parissa päivässä, sanoo rovaniemeläisen ohjelmapalveluyritys Arctic Circle Snowmobile Parkin operatiivinen johtaja Tiina Aokou.
Aokoun yrityksessä ei hänen mukaansa ole välitöntä uhkaa toiminnan loppumisesta. Yrityksellä on sesonkiaikana reilut parikymmentä työntekijää, mutta tulevalla kaudella väkeä on todennäköisesti vähemmän.
– Kesän tilauskanta on käytännössä nollilla. Hyvä sesonki pelasti, mutta suunniteltu investointi on nyt laitettu jäihin, ja ne rahat säästetään tulevaan talvikauteen.
Lappi on matkailun kruununjalokivi
Lapin matkailuelinkeinon liitto LME:n puheenjohtaja, matkailuyrittäjä Pertti Yliniemi pitää tuloksia hälyttävänä. Jos kyselyn ennustama konkurssiaalto toteutuu, se on katastrofi koko maakunnalle.
– Matkailueuro tuo 56 senttiä muille aloille. Matkailuyritysten kaatuminen tarkoittaisi valtavaa työttömyyttä ja siinä on sitten kuntienkin talous kyseessä, Yliniemi sanoo.
Lapin matkailulla on Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkusen mukaan erityinen merkitys myös koko Suomen matkailulle.
– Lappi on Suomen matkailun kruununjalokivi. Varsinkin talvimatkailun osalta Lapin merkitys on korvaamaton, Virkkunen sanoo.
Lapin matkailu on ollut hyvässä kasvussa monta vuotta ja menneelläkin talvikaudella oltiin jo ennätysvauhdissa. Sitten tuli koronakriisi ja koko ala hotelleineen, ravintoloineen ja hiihtokeskuksineen pysähtyi.
– Ongelma on toki globaali, kaikki on nyt lyöty polvilleen, Paavo Virkkunen sanoo.
Tukea koko matkailualalle, ei vain ravintoloille
Pertti Yliniemen mielestä Lapin matkailuyritysten pelastamiseen pitäisi tarttua kiireesti ja tehokkaasti.
– Valtion toimenpiteet eivät ole huomioineet matkailualaa ja sitä, että tämä on vientituote. Viime vuonna Lapin matkailuyritysten asiakkaista yli puolet tuli ulkomailta, Yliniemi sanoo.
Nyt kerrotut tukitoimet esimerkiksi ravintola-alalle eivät Yliniemen mielestä riitä, vaan tuki pitäisi kohdistaa koko matkailualalle.
– Tähän tarvitaan nyt suoraa tukea, joka on riittävän yksinkertainen. Esimerkiksi viime vuoden liikevaihtoon sidottu tai niin, että tuki perustuisi laskennallisiin kiinteisiin kuluihin.
Myös Arctic Circle Snowmobile Parkin operatiivinen johtaja Tiina Aokou on suoran tuen kannalla. Hän muistuttaa, että useimmat ohjelmapalveluyritykset joutuivat pistämään pillit pussiin jo ennen ravintoloita.
– Tulevaisuus on hyvin epävarma esimerkiksi siltä osin, miten ihmiset ylipäätään uskaltavat matkustaa. Ei se hyvä viime talvi kovin pitkälle kanna, eli tukea tarvitaan.
Lisäksi Lapin matkailua voitaisiin Yliniemen mielestä tukea alentamalla arvonlisäveroa: esimerkiksi majoituksesta ja henkilökuljetuksista se pitäisi hänen mielestään laskea 10 prosentista viiteen ja alkoholin alv 24 prosentista 14 tai 10 prosenttiin.
– Tämä ei olisi iso taloudellinen asia, mutta se turvaisi toivoa matkailualalla ja kilpailuetua. Esimerkiksi Saksassa ravintola-alalla alv laskettiin toissapäivänä 19 prosentista 7 prosenttiin, Yliniemi sanoo.
Isolla yrityksellä voi olla satoja alihankkijoita
Erityisesti Lapin matkailussa on eletty kasvun vuosia, joten voisi ajatella että yritysten taseisiinkin olisi jäänyt ylijäämiä, joilla kriisistä voisi selvitä. Visit Finladin johtaja Paavo Virkkunen muistuttaa kuitenkin, että kasvu ei ole syntynyt itsestään.
– Lapissa on tehty todella isoja investointeja ja vastattu siihen kasvuun ja kysyntään.
Yhtä Lapin suurimmista matkailukonserneista johtava Pertti Yliniemi muistuttaa, että pelkästään pieniin yrityksiin kohdistettu tuki ei pelasta matkailualaa.
Alan suuret yritykset toimivat vetureina, jotka tuovat asiakkaita lukemattomille pienille yrityksille. Suurella matkailuyrityksellä voi Lapissa olla parhaimmillaan jopa satoja alihankkijoita.
Lähteet: yle.fi