Apotti-järjestelmässä jälleen ongelmia – potilaalle psyykelääkettä kalkkitabletin sijaan
HUSin hallinnollinen ylilääkäri Veli-Matti Ulander kertoo Iltalehdelle, ettei kukaan potilas lopulta saanut vääriä lääkkeitä.
Inhimillinen virhe Apotissa sekoitti lääkelistat. KIMMO HAAPALA
HUSin vs. hallintoylilääkäri Veli-Matti Ulander vahvistaa Iltalehdelle, että Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella sattui viime viikolla Apotti-järjestelmään liittynyt häiriötilanne.
Lääketietokannan päivityshäiriön vuoksi viidelle potilaalle kirjautui järjestelmään väärät kotilääkkeet. Yhdelle potilaista kirjautui kalkkitablettien sijaan psyykelääkkeitä, joita käytetään muun muassa skitsofrenian ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon. Kukaan potilas ei saanut vääriä lääkkeitä.
Kymmenen potilaan reseptejä ei lisäksi uusittu Apotin ongelmatilanteen takia.
– Tällaista ei ole aiemmin ollut.
– Kelan lääketietokantaan tulee ja poistuu uusia lääkkeitä ja pakkauskokoja, joten Apotin lääketiedot päivitetään kahden viikon välein. Poikkeuksellisen virheen vuoksi että kirjautui potilaalle väärät lääkkeet, Ulander sanoo.
Inhimillinen virhe
Apotin toimitusjohtaja Hannu Välimäki kertoo, että Apotin lääkelistoja päivitetään automaattisesti. Nimenomaisissa tapauksissa järjestelmästä oli poistettu valmistuksesta poistuvia lääkkeitä. Näitä potilailla voi kuitenkin olla edelleen käytössä tai niitä määrätään niin kauan, kuin niitä on varastossa.
– Kyseessä oli inhimillinen virhe, Välimäki pahoittelee.
Virheen huomasi yksittäinen farmaseutti. Välimäen mukaan vikaan reagoitiin nopeasti ja väärät listat ehtivät olla järjestelmässä vain joitakin tunteja.
Aiheesta on uutisoinut Yle.
Ongelmia aiemminkin
HUSin kaikki sairaalat siirtyivät Apotti-järjestelmän käyttäjiksi 31.lokakuuta 2020. Vajaan kahden vuoden olemassaolonsa aikana järjestelmässä on jo aiemmin ollut ongelmia.
Iltalehti kertoi marraskuussa 2020, että vaikka Apotin käyttöönotto sujui Husin johdon mukaan hyvin, ei ongelmilta tai hoitajien turhautumisilta ole vältytty.
– Ongelmatilanteita on kirjattu eiliseen (9.11.2020) mennessä noin 6 100 kappaletta, mutta ne eivät ole olleet kovin suuria, kertoi Husin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi.
Hän mainitsi pieninä ongelmina muun muassa papereiden tulostumisen väärälle osastolle.
Valvira oli saanut Apotista johtuvia vaaratilanneilmoituksia tuolloin yhteensä 135.
Lähde https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4ca2bbd3-8f45-49bd-a1bf-1d1c7237fdb4