EU-asetusehdotus pakottaisi lato- ja romuautot kierrätykseen
Käytetyn auton myyjän pitäisi jatkossa todistaa, ettei kyseessä ole romuauto.
EU haluaa kierrättää vanhat lato- ja romuautot, joista osa kiinnostaa edelleen myös niitä kunnostavia autoharrastajia. Kuva: Jarmo Palokallio
Jarmo Palokallio
EU haluaa tehostaa romuautojen kierrätystä. Asetusehdotuksen mukaan käytetyn auton myyjän pitäisi jatkossa todistaa, ettei kyseessä ole romuauto.
”Jos auto todettaisiin romuksi se pitäisi toimittaa viralliseen kierrätykseen”, vahvistaa erityisasiantuntija Eini Lemmelä ympäristöministeriöstä.
EU:n mukaan ongelmana on kierrätyksen ulkopuolelle jäävät autot. Niiden tavoittamiseksi EU esittää erilaisten tarkastusten lisäämistä ja jopa romuajoneuvojen seurantaa kaikkialla EU:ssa.
Ehdotus toisi kierrätyksen piiriin henkilöautojen ja pakettiautojen lisäksi myös uusia ajoneuvoluokkia, kuten moottoripyörät, mönkijät, linja-autot, kuorma-autot ja perävaunut.
Asetuksen rikkojille EU haluaa sakkoja.
Viime vuonna romutukseen päätyi 69 991 autoa, joiden keski-ikä oli lähes 23 vuotta. Kuva: Markku Vuorikari
Suomessa autot ajetaan loppuun. Siitä kertoo, että niiden keskimääräinen romutusikä on kivunnut lähes 23 vuoteen.
Virallisen kierrätysjärjestelmän kautta romutetaan noin 70 000–100 000 autoa vuodessa. Tuhansia käytöstä poistuneita autoja jää niiden lisäksi latoihin ja pihojen perille parempia päiviä odottamaan.
Suomen Autokierrätys Oy:n mukaan takapihoille, metsiin tai muihin paikkoihin jäävät autot kertovat välinpitämättömyydestä, joka täyttää hyvin helposti ympäristörikoksen tunnusmerkit. Autot voivat esimerkiksi vuotaa öljyä maahan.
”Yksi hyvä keino on muuttaa nykyistä rekisterikäytäntöä niin, että jatkossa autoa ei voi ilmaiseksi roikottaa rekisteritiedoissa hyödyntämällä liikennekäytöstäpoiston mahdollistamaa porsaanreikää”, toteaa Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali.
Suomen hallitus pitää hyvänä EU:n tavoitetta estää romuajoneuvojen katoaminen laillisen keräyksen ja käsittelyn ulkopuolelle.
Hallitus pitää hyvänä myös sitä, että asetus määrittelee, milloin auto luokitellaan romuksi. Määritelmä kaipaa kuitenkin selkeyttämistä.
Käytetyn auton myyjän pitäisi jatkossa osoittaa, ettei kyseessä ole romuauto.
Lemmelän mukaan Suomi pitää erityisen ongelmallisena asetuksen kohtaa, jonka mukaan käytetyn auton myyjältä vaaditaan todistus, ettei kyseessä ole romuauto.
“Säännös jättää epäselväksi, millä menettelyllä ajoneuvon omistajan olisi osoitettava, että käytetty ajoneuvo ei ole romuajoneuvo. Epäselvää on myös, annettaisiinko ajoneuvon omistajalle valituskelpoinen päätös siitä, täyttyvätkö romuajoneuvon kriteerit”, toteaa ympäristöministeriön muistio.
Vanhojen autojen kunnostamiseen perustuvalle autoharrastukselle säädös voi osoittautua jopa kohtalokkaaksi.
Hallituksen mukaan asian jatkovalmistelussa tulisi huolehtia, ettei kansalaisille ja yrityksille aiheudu kohtuutonta taakkaa omistajanvaihdoksissa. Sen lisäksi hallitus haluaa säilyttää seuraamuksia koskevassa kohdassa kansallisen liikkumavaran.
Asian käsittely on kesken eduskunnassa. Suuri valiokunta ottaa asiaan kantaa erikoisvaliokuntakäsittelyn päätyttyä.
EU:n neuvosto käsittelee asetusta myöhemmin keväällä. Lähde:MT