Heikki Tolvasen perhe lähti all inclusive -lomalle neljän tähden hotelliin – Tällainen kaaos perillä odotti
Nino’s Grand Beachin piti olla yksi matkanjärjestäjän ”parhaista perhehotelleista”, mutta se osoittautuikin keskeneräiseksi remonttityömaaksi.
Joensuulaisen Heikki Tolvasen perhe lähti all inclusive -loma Kreikassa meni riitelyksi matkanjärjestäjän kanssa. KUVA: HEIKKI TOLVANENEssi Myllyoja HS
JOENSUULAISEN Heikki Tolvasen perheen all inclusive -loma Kreikassa muuttui rähinäksi matkanjärjestäjän kanssa sen jälkeen, kun hehkutettu neljän tähden hotelli olikin jotain aivan muuta kuin esittelytekstissä oli luvattu.
Tolvasen kymmenhenkinen seurue lensi rantalomalle Kreikan Pargaan viikko sitten maanantaina.
Seurueeseen kuului Tolvasen perheen lisäksi hänen iäkkäät vanhempansa sekä ystäväperhe lapsineen.
Täyden palvelun pakettimatka oli tilattu Apollolta, joka tunnetaan Suomessa usein paremmin nimellä Apollomatkat. Apollo on osa saksalaista REWE-konsernia, joka on yksi Euroopan suurimmista matkailuyrityksistä.
Seurue oli perillä kohteessa jo aamusta. Samalla lennolla tuli myös joukko muita Apollon pakettimatkan ostaneita.
Tolvanen kertoo, että ensiksi ryhmälle ilmoitettiin, että heidän pitäisi odottaa kentällä, sillä matkatavarat ovat viivästyneet.
Kun matkatavarat sitten saapuivat, ryhmä sai kuulla, että he pääsisivät kirjautumaan hotelliin vasta kello 15. Tolvaset olivat odottaneet pääsevänsä sinne saman tien.
”Selitykseksi annettiin jotain, että kansainvälisistä hotellisäännöksistä johtuen se ei ole mahdollista aiemmin”, Tolvanen kertoo.
Selitys kuulosti Tolvasesta kummalliselta.
OPPAAT kertoivat, että korvaukseksi viivästyksestä Apollo halusi tarjota ryhmälle lounaan viehättävässä pikkukylässä.
Kylässä bussi jätti ryhmän kuitenkin niin kauas, että porukka joutui kävelemään ravintolaan pitkän matkan.
”Siinä kuumuudessa sitten laahustimme lasten ja huonojalkaisten vanhusten kanssa”, Tolvanen kuvailee.
Tässä vaiheessa Tolvasten seuruetta alkoi jo ärsyttää.
He olivat lähteneet matkaan jo varhain ja olivat väsyneitä ja hikisiä. Kaikki olisivat mieluummin pulahtaneet jo altaaseen ja nauttineet lasilliset tuorepuristettua appelsiinimehua, jota all inclusivessa piti olla tarjolla rajattomasti.
Ravintolassa ryhmä sai kuitenkin kuulla oppailta, että vieläkin pitäisi odottaa, sillä pihaa siivottiin sateen jäljiltä. Lisäksi hotellilla oli ollut jotain ”ongelmia”, eivätkä hotellin ravintolat olleet vielä valmiit. Siksi matkailijoiden kannattaisi varautua siihen, ettei täysihoitoa voitaisikaan järjestää.
Uima-altaassa oli kuitenkin ”ehkä” vettä, Tolvanen referoi.
”Tässä vaiheessa jo käväisi mielessä, että meitä on huijattu eikä koko hotellia ei ole edes olemassa.”
LOUNAS KESTI Tolvasen mukaan lopulta neljä tuntia.
Kun ryhmä viimein pääsi Nino’s Grand Beach -hotelliin, vastassa oli järkytys. Esittelytekstissä oli luvattu, että heitä odottaisi vastaremontoitu hotelli, jossa on kaksi ravintolaa, tenniskenttä, leikkipaikka, kuntokeskus ja lapsille uimakoulu.
”Ei se ollut mikään hotelli, se oli rakennustyömaa”, Tolvanen kuvailee.
Tolvasen mukaan hotellissa oli edelleen päällä täysi remontti. Ainoastaan aula oli valmis. Sen sijaan huoneet olivat täysin keskeneräisiä, eikä kaikissa ovissa ollut vielä edes lukkoja.
”Vessanpöntöt olivat asentamatta, sähköjohtoja sojotti märkätilojen seinistä. Kylpyhuoneen saumaukset näyttivät siltä, että ne oli tehty tunti sitten.”
Kaikkialla tuoksui tuore maali, eikä osa pinnoista ollut vielä edes kuivunut maalauksen jäljiltä.
Tolvasen mukaan hotellissa näytti siltä, että siellä oli paniikissa yritetty saada mahdollisimman paljon valmiiksi neljässä tunnissa.
”Ei sinne voinut lasten kanssa jäädä.”
Tolvasten matkaseurue pölähti keskelle keskeneräistä työmaata. KUVA: HEIKKI TOLVANEN
Huoneet olivat keskeneneräisiä. Osasta puuttuivat vielä wc-kalusteetkin. KUVA: HEIKKI TOLVANEN
KUN MATKAILIJAT vaativat päästä toiseen hotelliin, seurasi erikoinen näytelmä. Hotellin henkilökunta käyttäytyi kuin he eivät olisi ymmärtäneet, mikä turisteja hiersi.
”Hotellinjohtaja tai joku vastaava pyysi kirjoittamaan post it -lapulle, miksi haluamme lähteä.Oppaatkin levittelivät käsiään: ei alueella ollut muita vaihtoehtoja, nyt olisi vain jäätävä tänne.
”Jouduin itse näyttämään heille booking.comista, että onhan täällä lähistöllä ihan hyvin hotelleja, joissa on tilaa. Vielä ei ollut edes sesonkiaika”, Tolvanen kertoo.
Hotelliin oli tulossa myös ruotsalaisia ja norjalaisia turisteja. Osa heistä ei jäänyt kuuntelemaan, vaan häipyi saman tien.
Tolvasen seurue ei kuitenkaan antanut periksi.
”Lopulta joku henkilökunnasta myönsi meille, että edellisen viikon matkat oli peruttu siksi, että remontti ei ollut vielä valmis. Meidät oli kuitenkin lennätetty itse toteamaan asia.”
Remonttijätettä ja tarvikkeita lojui pitkin hotellin pihaa. KUVA: HEIKKI TOLVANEN
Leikkipaikka oli pois käytöstä. KUVA: HEIKKI TOLVANEN
VIIMEIN MYÖHÄÄN illalla seurueelle järjestyi uusi hotelli. Se oli Tolvasen mukaan muuten ihan hyvä, mutta se ei ollut all inclusive.
”Seuraava kysymys kuului, kuka maksaa ruuat ja juomat.”
Samaan hotelliin tuli myös muita matkailijoita, jotka eivät olleet varautuneet lomabudjetissaan siihen, että ruuat ja juomat pitäisikin maksaa itse.
Jälleen kerran matkaoppaat levittelivät käsiään.
Tässä vaiheessa Tolvanen olisi halunnut perua kokoa kaupan ja lähteä saman tien kotiin, koska matka ei vastannut yhtään sitä, mistä he olivat maksaneet.
Oppaat eivät voineet kuitenkaan auttaa asiassa.
Tolvanen yritti ottaa myös itse yhteyttä Apollon asiakaspalveluun – tuloksetta.
”Vieläkään kukaan ei ole vastannut minulle.”
Lopulta keskiviikkoiltana he saivat kuulla, että matkanjärjestäjä tarjoaa hyvityksenä täysihoidon menettämisestä aikuista kohtaan 30 euroa päivältä ja lasta kohtaan 15 euroa.
”Mutta eihän sillä oikeasti mitään täysihoitoa saanut. Sillä sai hotellissamme lapselle päivässä yhden limun ja lounaan.”
Osa ikkunoista oli rikki. KUVA: HEIKKI TOLVANEN
Osassa huoneista ovet olivat vääntyneet. Tämä ei voi olla edes kreikkalaisen mittapuun mukaan hyväksyttävä taso neljän tähden hotellille”, Tolvanen sanoo. KUVA: HEIKKI TOLVANEN
Parvekkeen kaiteet olivat huonosti kiinnitetyt. ”Lapsiperheen olisi ollut vaarallista jäädä hotelliin”, Tolvanen sanoo. KUVA: HEIKKI TOLVANEN
HS PYYSI Apollolta kommenttia tapahtuneesta.
Apollon markkinoinnoinnista ja viestinnästä Suomessa vastaava Satu Kontulainen vastasi sähköpostilla, että he ovat ”äärimmäisen pahoillaan” tapahtuneesta.
”Pyydämme anteeksi asiakkailtamme”, Kontulainen kirjoittaa.
Kontulaisen mukaan Apollo on avannut vuosien varrella useita remontin läpikäyneitä hotelleja. Yritys odotti myös Nino’s Grand Beachin valmistuvan ajallaan.
”Tiedonkulku on ollut puutteellista, emmekä yksinkertaisesti osanneet ennakoida tilannetta, joka hotelliin saapuneita asiakkaitamme odotti”, Kontulainen kirjoittaa viestissään.
Kontulainen kertoo sähköpostissa ymmärtävänsä täysin asiakkaiden turhautumisen. Hänen mukaansa Apollo teki kaikkensa löytääkseen asiakkaille korvaavat hotellit alueelta.
”Valitettavasti Pargan alueella Kreikassa on kuitenkin rajoitetusti all inclusive -hotelleja, joten osa asiakkaista siirrettiin hotelleihin, joissa oli tarjolla rajoitetummat ateriavaihtoehdot.”
Kontulaisen mukaan asiakkaille, jotka siirrettiin toiseen hotellin, hyvitettiin kyllä osuus matkan hinnasta jo matkan aikana.
”Hyvityksessä huomioitiin muun muassa puuttuvat palvelut, menetetty loma-aika sekä korvattiin puuttuvat ateriat sen mukaan, missä hotellissa he yöpyivät ja mitä aterioita siellä tarjottiin”, Kontulainen kirjoittaa.
Hotellin aula on jo valmiina. KUVA: NINO’S GRAND BEACH / APOLLO
Osa hotellin remontista on jo valmiina. Matkanjärjestäjän mukaan avajaisia päästään viettämään sovitusti. KUVA: NINO’S GRAND BEACH HOTEL / APOLLO
NYT TOLVASEN seurue on jo palannut matkalta. Lomasta jäi karvas jälkimaku, vaikka lomafiiliskin löytyi lopulta loppuviikosta.
”Vie mehut ihmisestä, kun viikon lomasta puolet kuluu riitelyyn matkanjärjestäjän kanssa. Tämän piti olla ’helppo’ all inclusive -loma.”
Tolvanen ei aio jättää asiaa tähän. Hänestä Apollon tarjoama hyvitys ei missään nimessä ollut riittävä.
Seuraavaksi Tolvanen aikoo laskeskella, mitä täysihoidon menettäminen heille oikeasti maksoi ja valittaa vielä matkanjärjestäjälle.
Tolvanen on miettinyt jopa rikosilmoituksen tekoa.
”Minusta tämä täyttää petoksen tunnusmerkit.”
Tolvasta suututtaa eniten se, miten huonosti Apollo paikan päällä hoiti tilanteen.
Oppaat tuntuivat olevan yhtä pihalla kuin matkailijat, ja matkanjärjestäjään oli mahdotonta saada yhteyttä.
”En kuitenkaan halua syyttää tilanteesta oppaita, heilläkin oli selvästi hankaluuksia saada vastauksia.”
Myös norjalainen Verdens Gang -lehti kertoi norjalaisesta Kristoffersenin perheestä, joiden unelmien etelänmatka muuttui kauhujen kesälomaksi, kun samainen Nino’s Grand Beach – hotelli ei ollutkaan vielä valmis.
Matkan jälkeen Tolvanen sai sähköpostiinsa kutsun hotellin avajaisiin 10. heinäkuuta.
”Remontti ei voi mitenkään olla valmis siihen mennessä”, Tolvanen ihmettelee.
Satu Kontulaisen mukaan avajaisia päästään viettämään sovitusti.
Nino’s Grand Beachin piti olla yksi matkanjärjestäjän ”parhaista perhehotelleista”, mutta se osoittautuikin keskeneräiseksi remonttityömaaksi.
Joensuulaisen Heikki Tolvasen perhe lähti all inclusive -loma Kreikassa meni riitelyksi matkanjärjestäjän kanssa. KUVA: HEIKKI TOLVANENEssi Myllyoja HS
28.6. 18:44 | Päivitetty 29.6. 9:27
JOENSUULAISEN Heikki Tolvasen perheen all inclusive -loma Kreikassa muuttui rähinäksi matkanjärjestäjän kanssa sen jälkeen, kun hehkutettu neljän tähden hotelli olikin jotain aivan muuta kuin esittelytekstissä oli luvattu.
Tolvasen kymmenhenkinen seurue lensi rantalomalle Kreikan Pargaan viikko sitten maanantaina.
Seurueeseen kuului Tolvasen perheen lisäksi hänen iäkkäät vanhempansa sekä ystäväperhe lapsineen.
Täyden palvelun pakettimatka oli tilattu Apollolta, joka tunnetaan Suomessa usein paremmin nimellä Apollomatkat. Apollo on osa saksalaista REWE-konsernia, joka on yksi Euroopan suurimmista matkailuyrityksistä.
Seurue oli perillä kohteessa jo aamusta. Samalla lennolla tuli myös joukko muita Apollon pakettimatkan ostaneita.
Tolvanen kertoo, että ensiksi ryhmälle ilmoitettiin, että heidän pitäisi odottaa kentällä, sillä matkatavarat ovat viivästyneet.
Kun matkatavarat sitten saapuivat, ryhmä sai kuulla, että he pääsisivät kirjautumaan hotelliin vasta kello 15. Tolvaset olivat odottaneet pääsevänsä sinne saman tien.
”Selitykseksi annettiin jotain, että kansainvälisistä hotellisäännöksistä johtuen se ei ole mahdollista aiemmin”, Tolvanen kertoo.
Selitys kuulosti Tolvasesta kummalliselta.
OPPAAT kertoivat, että korvaukseksi viivästyksestä Apollo halusi tarjota ryhmälle lounaan viehättävässä pikkukylässä.
Kylässä bussi jätti ryhmän kuitenkin niin kauas, että porukka joutui kävelemään ravintolaan pitkän matkan.
”Siinä kuumuudessa sitten laahustimme lasten ja huonojalkaisten vanhusten kanssa”, Tolvanen kuvailee.
Tässä vaiheessa Tolvasten seuruetta alkoi jo ärsyttää.
He olivat lähteneet matkaan jo varhain ja olivat väsyneitä ja hikisiä. Kaikki olisivat mieluummin pulahtaneet jo altaaseen ja nauttineet lasilliset tuorepuristettua appelsiinimehua, jota all inclusivessa piti olla tarjolla rajattomasti.
Ravintolassa ryhmä sai kuitenkin kuulla oppailta, että vieläkin pitäisi odottaa, sillä pihaa siivottiin sateen jäljiltä. Lisäksi hotellilla oli ollut jotain ”ongelmia”, eivätkä hotellin ravintolat olleet vielä valmiit. Siksi matkailijoiden kannattaisi varautua siihen, ettei täysihoitoa voitaisikaan järjestää.
Uima-altaassa oli kuitenkin ”ehkä” vettä, Tolvanen referoi.
”Tässä vaiheessa jo käväisi mielessä, että meitä on huijattu eikä koko hotellia ei ole edes olemassa.”
LOUNAS KESTI Tolvasen mukaan lopulta neljä tuntia.
Kun ryhmä viimein pääsi Nino’s Grand Beach -hotelliin, vastassa oli järkytys. Esittelytekstissä oli luvattu, että heitä odottaisi vastaremontoitu hotelli, jossa on kaksi ravintolaa, tenniskenttä, leikkipaikka, kuntokeskus ja lapsille uimakoulu.
”Ei se ollut mikään hotelli, se oli rakennustyömaa”, Tolvanen kuvailee.
Tolvasen mukaan hotellissa oli edelleen päällä täysi remontti. Ainoastaan aula oli valmis. Sen sijaan huoneet olivat täysin keskeneräisiä, eikä kaikissa ovissa ollut vielä edes lukkoja.
”Vessanpöntöt olivat asentamatta, sähköjohtoja sojotti märkätilojen seinistä. Kylpyhuoneen saumaukset näyttivät siltä, että ne oli tehty tunti sitten.”
Kaikkialla tuoksui tuore maali, eikä osa pinnoista ollut vielä edes kuivunut maalauksen jäljiltä.
Tolvasen mukaan hotellissa näytti siltä, että siellä oli paniikissa yritetty saada mahdollisimman paljon valmiiksi neljässä tunnissa.
”Ei sinne voinut lasten kanssa jäädä.”
Tolvasten matkaseurue pölähti keskelle keskeneräistä työmaata. KUVA: HEIKKI TOLVANEN
Huoneet olivat keskeneneräisiä. Osasta puuttuivat vielä wc-kalusteetkin. KUVA: HEIKKI TOLVANEN
KUN MATKAILIJAT vaativat päästä toiseen hotelliin, seurasi erikoinen näytelmä. Hotellin henkilökunta käyttäytyi kuin he eivät olisi ymmärtäneet, mikä turisteja hiersi.
”Hotellinjohtaja tai joku vastaava pyysi kirjoittamaan post it -lapulle, miksi haluamme lähteä.”
Oppaatkin levittelivät käsiään: ei alueella ollut muita vaihtoehtoja, nyt olisi vain jäätävä tänne.
”Jouduin itse näyttämään heille booking.comista, että onhan täällä lähistöllä ihan hyvin hotelleja, joissa on tilaa. Vielä ei ollut edes sesonkiaika”, Tolvanen kertoo.
Hotelliin oli tulossa myös ruotsalaisia ja norjalaisia turisteja. Osa heistä ei jäänyt kuuntelemaan, vaan häipyi saman tien.
Tolvasen seurue ei kuitenkaan antanut periksi.
”Lopulta joku henkilökunnasta myönsi meille, että edellisen viikon matkat oli peruttu siksi, että remontti ei ollut vielä valmis. Meidät oli kuitenkin lennätetty itse toteamaan asia.”
Remonttijätettä ja tarvikkeita lojui pitkin hotellin pihaa. KUVA: HEIKKI TOLVANEN
Leikkipaikka oli pois käytöstä. KUVA: HEIKKI TOLVANEN
VIIMEIN MYÖHÄÄN illalla seurueelle järjestyi uusi hotelli. Se oli Tolvasen mukaan muuten ihan hyvä, mutta se ei ollut all inclusive.
”Seuraava kysymys kuului, kuka maksaa ruuat ja juomat.”
Samaan hotelliin tuli myös muita matkailijoita, jotka eivät olleet varautuneet lomabudjetissaan siihen, että ruuat ja juomat pitäisikin maksaa itse.
Jälleen kerran matkaoppaat levittelivät käsiään.
Tässä vaiheessa Tolvanen olisi halunnut perua kokoa kaupan ja lähteä saman tien kotiin, koska matka ei vastannut yhtään sitä, mistä he olivat maksaneet.
Oppaat eivät voineet kuitenkaan auttaa asiassa.
Tolvanen yritti ottaa myös itse yhteyttä Apollon asiakaspalveluun – tuloksetta.
”Vieläkään kukaan ei ole vastannut minulle.”
Lopulta keskiviikkoiltana he saivat kuulla, että matkanjärjestäjä tarjoaa hyvityksenä täysihoidon menettämisestä aikuista kohtaan 30 euroa päivältä ja lasta kohtaan 15 euroa.
”Mutta eihän sillä oikeasti mitään täysihoitoa saanut. Sillä sai hotellissamme lapselle päivässä yhden limun ja lounaan.”
Osa ikkunoista oli rikki. KUVA: HEIKKI TOLVANEN
Osassa huoneista ovet olivat vääntyneet. Tämä ei voi olla edes kreikkalaisen mittapuun mukaan hyväksyttävä taso neljän tähden hotellille”, Tolvanen sanoo. KUVA: HEIKKI TOLVANEN
Parvekkeen kaiteet olivat huonosti kiinnitetyt. ”Lapsiperheen olisi ollut vaarallista jäädä hotelliin”, Tolvanen sanoo. KUVA: HEIKKI TOLVANEN
HS PYYSI Apollolta kommenttia tapahtuneesta.
Apollon markkinoinnoinnista ja viestinnästä Suomessa vastaava Satu Kontulainen vastasi sähköpostilla, että he ovat ”äärimmäisen pahoillaan” tapahtuneesta.
”Pyydämme anteeksi asiakkailtamme”, Kontulainen kirjoittaa.
Kontulaisen mukaan Apollo on avannut vuosien varrella useita remontin läpikäyneitä hotelleja. Yritys odotti myös Nino’s Grand Beachin valmistuvan ajallaan.
”Tiedonkulku on ollut puutteellista, emmekä yksinkertaisesti osanneet ennakoida tilannetta, joka hotelliin saapuneita asiakkaitamme odotti”, Kontulainen kirjoittaa viestissään.
Kontulainen kertoo sähköpostissa ymmärtävänsä täysin asiakkaiden turhautumisen. Hänen mukaansa Apollo teki kaikkensa löytääkseen asiakkaille korvaavat hotellit alueelta.
”Valitettavasti Pargan alueella Kreikassa on kuitenkin rajoitetusti all inclusive -hotelleja, joten osa asiakkaista siirrettiin hotelleihin, joissa oli tarjolla rajoitetummat ateriavaihtoehdot.”
Kontulaisen mukaan asiakkaille, jotka siirrettiin toiseen hotellin, hyvitettiin kyllä osuus matkan hinnasta jo matkan aikana.
”Hyvityksessä huomioitiin muun muassa puuttuvat palvelut, menetetty loma-aika sekä korvattiin puuttuvat ateriat sen mukaan, missä hotellissa he yöpyivät ja mitä aterioita siellä tarjottiin”, Kontulainen kirjoittaa.
Hotellin aula on jo valmiina. KUVA: NINO’S GRAND BEACH / APOLLO
Osa hotellin remontista on jo valmiina. Matkanjärjestäjän mukaan avajaisia päästään viettämään sovitusti. KUVA: NINO’S GRAND BEACH HOTEL / APOLLO
NYT TOLVASEN seurue on jo palannut matkalta. Lomasta jäi karvas jälkimaku, vaikka lomafiiliskin löytyi lopulta loppuviikosta.
”Vie mehut ihmisestä, kun viikon lomasta puolet kuluu riitelyyn matkanjärjestäjän kanssa. Tämän piti olla ’helppo’ all inclusive -loma.”
Tolvanen ei aio jättää asiaa tähän. Hänestä Apollon tarjoama hyvitys ei missään nimessä ollut riittävä.
Seuraavaksi Tolvanen aikoo laskeskella, mitä täysihoidon menettäminen heille oikeasti maksoi ja valittaa vielä matkanjärjestäjälle.
Tolvanen on miettinyt jopa rikosilmoituksen tekoa.
”Minusta tämä täyttää petoksen tunnusmerkit.”
Tolvasta suututtaa eniten se, miten huonosti Apollo paikan päällä hoiti tilanteen.
Oppaat tuntuivat olevan yhtä pihalla kuin matkailijat, ja matkanjärjestäjään oli mahdotonta saada yhteyttä.
”En kuitenkaan halua syyttää tilanteesta oppaita, heilläkin oli selvästi hankaluuksia saada vastauksia.”
Myös norjalainen Verdens Gang -lehti kertoi norjalaisesta Kristoffersenin perheestä, joiden unelmien etelänmatka muuttui kauhujen kesälomaksi, kun samainen Nino’s Grand Beach – hotelli ei ollutkaan vielä valmis.
Matkan jälkeen Tolvanen sai sähköpostiinsa kutsun hotellin avajaisiin 10. heinäkuuta.
”Remontti ei voi mitenkään olla valmis siihen mennessä”, Tolvanen ihmettelee.
Satu Kontulaisen mukaan avajaisia päästään viettämään sovitusti.
Lähde:Helsingin Sanomat.