”Ilmailualan uber” aloittaa lennot Tampereelta Tukholmaan – reitin päättää asiakas
Flymaas, brändinimeltään Lygg, aloittaa yrityksille suunnitellut suorat lennot Tampere-Pirkkalasta Tukholmaan ensi viikon maanantaina.
Suomalainen startup-yritys Flymaas aloittaa yrityksille suunnatut suorat lennot Tukholman Brommaan Tampere-Pirkkalasta ensi viikolla.
Reitin avaava Flymaas on Lygg-brändillä toimiva lentoliikenteen matkustusalusta, jonka perustivat Roope Kekäläinen ja Jari-Jussi Viinikkala vuonna 2020.
Uusi reitti suosii liikematkustajia
Uusi reitti Pirkkalasta Brommaan on suunniteltu sellaiseksi, että matkustaja ehtii tehdä täyden työpäivän Tukholmassa ja palata samana iltana Tampereelle.
Menolento lähtee Tampere-Pirkkalan Finavialta noin kahdeksan aikaan aamulla ja paluulento lähtee iltaseitsemältä. Alkuun reitillä lennetään vain arkipäivinä.
Lygg aloittaa uudet reitit pienemmillä koneilla, mutta kysynnän kasvaessa konekokoakin kasvatetaan. Pirkkalasta Brommaan lennetään muun muassa Saab 340 -lentokonetyypillä, kerrotaan Kauppakamarilehdessä.
Bromman lentoasema sijaitsee noin yhdeksän kilometrin päässä Tukholman keskustasta.
Lygg käyttää lentoasemilla bisnesterminaaleja, jotta matkustajat välttyisivät lentokenttien tavanomaisilta viivästyksiltä ja ruuhkilta.
”Kentälle tarvitsee saapua vain 15 minuuttia ennen matkaa”, kertovat perustajaosakkaat Kekäläinen ja Viinikkala Kauppakamarilehdelle.
Aikaa Tampereen keskustasta Tukholman keskustaan luvataan menevän vain pari tuntia.
Uusi konsepti
Lyggiä on kutsuttu ilmailualan Uberiksi.
Näin toimitusjohtaja Roope Kekäläinen kommentoi Talouselämälle Lyggin yrityksille tarjoamaa sopimusmallia:
”Reitti voidaan avata hyvin pienillä matkustajamäärillä. Asiakasyritys ilmoittaa meille tarpeensa lentoyhteyksille ja kohteille. Sopimuksessa se sitoutuu tiettyyn matkustajamäärään”, Kekäläinen kertoo.
Sen jälkeen Lygg varmistaa lentoreitin näiden yhteyksien välille sekä riittävän kapasiteetin, kuten matkustajamäärään sopivan konekoon. Lentohinta määräytyy kuukausittaisen matkojen määrän mukaan.
Minimimäärä sovitulle matkustajamäärälle riippuu sopimukseen osallistuvien yhtiöiden määrästä. Tyypillisesti Lygg solmii sopimuksen yhdessä useamman eri yhtiön kanssa, jotka sijaitsevat tietyllä maantieteellisellä alueella ja joilla on keskenään samanlaisia tarpeita lentoyhteyksille.
”Näin jos sopimukseen liittyy vaikka kymmenen yritystä, niin minimimäärä reitin toteutumiselle voi olla vaikka vain kymmenen matkustajaa yritystä kohden”, Kekäläinen havainnollistaa.
Nykyisellään Lygg lentää jo tällaisen sopimusmallin mukaisia suoria lentoja reiteillä Helsinki-Örebrö sekä Helsinki-Tallinna.
Lygg ei omista lentokoneita, vaan se vuokraa niitä käyttöön eri lentoyhtiöiltä ja yksityisiltä toimijoilta kulloisenkin kysynnän mukaan.
Lygg on tehnyt sopimuksia useiden eri lentoyhtiöiden kanssa, joita ovat muun muassa isoja kaupallisia lentoyhtiöitä pienemmillä koneilla lentävät Scanwings sekä Finnairille operoiva Dat.
Rahoituskumppanit
Flymaas keräsi Kauppakamarilehden mukaan viimeisimmällä kesäkuussa päättyneellä rahoituskierroksellaan 1,5 miljoonaa euroa.
Uudeksi rahoittajaksi lähti mukaan muun muassa suomalaisyhtiö Superhero Capital.
Flymaas on kerännyt tähän mennessä 3,6 miljoonan euron rahoituksen ja aikoo skaalata liiketoimintaansa. Uusien reittien avaamisesta Keski- ja Pohjois-Eurooppaan käydään parhaillaan neuvotteluja.
Neuvotteluja käydään myös sellaisten teknologiayhtiöiden kanssa, jotka kehittävät hybridikalustoa lentämisestä koituvien kasvihuonekaasujen vähentämiseksi.
Lähde: Tekniikka&Talous