Kansanedustajat saavat ladata sähköautojaan maksutta: näin hallintojohtaja perustelee etua
Kansanedustajien ei tarvitse maksaa senttiäkään sähköauton lataamisesta.
Kansanedustajat saavat ladata sähköautojaan maksutta eduskunnassa. PAULA NIKULA
Bensan ja dieselin kallistuminen on tehnyt autolla ajamisesta erittäin kallista ”lystiä”.
Sähköllä ajaminen on ollut aiemmin puoli-ilmaista, mutta Ukrainan sota on nostanut sähkön markkinahintoja, mikä tekee auton lataamisesta väistämättä kalliimpaa.
Sähköauton hankkineet kansanedustajat voivat kuitenkin huokaista helpotuksesta, sillä he saavat ladata autonsa maksutta.
Kiinteistöpäällikkö Sari Turusen mukaan eduskunnassa on tällä hetkellä yhteensä 46 latauspistettä, joista 40 on edustajien ja henkilöstön vapaassa käytössä. Kuusi latauspistettä on varattu virka-autoille.
Vapaassa käytössä olevat latauspisteet kuluttivat tammi-kesäkuussa sähköä yhteensä 28,1 MWh.
– Alkuvuoden keskimääräisellä sähkön hinnalla laskettuna käytetyn lataussähkön kustannus on ollut 2 473 euroa puolessa vuodessa, Turunen sanoo.
Lakimuutos mahdollistaa edun
Käytännön mahdollistaa vuoden 2021 alussa voimaan tullut lakimuutos, joka vapautti työnantajan tarjoaman edun verosta vuoden 2025 loppuun saakka.
– Olen oikein mainostanut tätä etua edustajille, että nyt sitä saa, eduskunnan hallintojohtaja Pertti Rauhio sanoo.
Verohallinnon mukaan laki mahdollistaa sähköauton latausedun antamisen kaikille työntekijöille, mutta ei ole työnantajalle pakollinen. Etu koskee kaikkia autoja, joita ladataan sähköllä – myös bensahybridejä.
– Säännöksen soveltumisen kannalta ei ole merkitystä ladataanko täyssähköautoa vai ladattavaa hybridiautoa, Verohallinnon syventävissä ohjeissa todetaan.
Rauhion mukaan eduskunnan kanslia on sitoutunut ilmastotoimiin, mukaan lukien liikenteen päästöjen vähentämiseen.
– Tämä on sellainen synti ja etuus, jota mainostamme oikein mielellämme ja anteeksi pyytämättä, Rauhio sanoo.
Rauhion mukaan latauspisteiden määrää tarkastellaan sen mukaan, kun kiinnostus niitä kohtaan lisääntyy eduskunnassa.
– Ei se (määrä) nyt käsistä ole karannut.
Tarkkoja lukuja ei ole saatavilla
Maksuttomilla latauspisteillä eduskunta kannustaa kansanedustajia ja virkamiehiä päästöttömämpiin kulkuneuvoihin.
Kiinteistöpäällikkö Sari Turusen mukaan latauspisteet muuttuivat maksuttomiksi heinäkuussa 2021. Muutoksen jälkeen latauspisteiden käyttö on lisääntynyt.
Kuinka moni edustajista latasi autoaan eduskunnassa ennen heinäkuuta 2021? Entä heinäkuun 2021 jälkeen?
– En valitettavasti pysty vastaamaan tähän kysymykseen. Latauspisteet ovat sekä kansanedustajien että henkilöstön vapaassa käytössä eikä meillä ole käytössä latauspisteelle tunnistautumista, joten emme pysty erottelemaan, mikä yksittäinen ajoneuvo latauspaikkoja kulloinkin käyttää. Emme myöskään seuraa latauskertoja vaan pelkästään kuluneen sähköenergian määrää.
Ennen heinäkuussa 2021 voimaan tullutta muutosta sähköauton lataaminen maksoi.
– Eduskunta tarjosi mahdollisuuden latauspisteiden käyttöön, mutta itse latauspalvelusta vastasi ulkopuolinen operaattori, jolle latausaseman käyttäjät maksoivat itse käyttämänsä sähkön suoraan latauspisteeltä.
Operaattori tilitti vuosittain eduskunnalle kulutetun sähkön perusteella lasketun lataustuoton vähennettynä sopimuksen mukaisella palvelumaksulla.
– Tilitys perustui pelkästään kuluneeseen energiamäärään eikä palveluntuottaja eritellyt eduskunnalle, oliko latauspisteitä käyttänyt kansanedustaja vai henkilökuntaan kuuluva virkamies.
Ei suurta ryntäystä kauppaan
Kansanedustajilla on enemmän sähkö- ja hybridiautoja kuin kansalla keskimäärin.
IL selvitti syyskuussa 2021, minkälaisilla autoilla kansanedustajat ajavat. Tuolloin viisi kansanedustajaa oli ilmoittanut eduskunnalle ajavansa täyssähköautolla.
He olivat Atte Harjanne (vihr), Eveliina Heinäluoma (sd), Ari Koponen (ps), Sari Multala (kok) ja Juha Sipilä (kesk).
Harjanteella oli tuolloin allaan Hyundai Kona (2020), Heinäluomalla Volkswagen Up! (2020), Koposella Kia Niro (2020), Multalalla Opel Corsa (2020) ja Sipilällä Audi e-tron (2019).
Selvityksen tekeminen samalla tavalla ei enää onnistu, sillä eduskunta muutti IL:n jutun jälkeen käytäntöjään, eikä luovuta enää kansanedustajien rekisteritunnuksia.
Rauhion mukaan verovapaa latausetu ei ole aiheuttanut mitään suurta ryntäystä autokauppaan edustajien keskuudessa.
– Ei se mikään rysäys ole ollut.
Tiettävästi ainakin kansanedustaja Harry Harkimo (liik) on vaihtanut sähköautoon.
Kannattavia kilometrejä
Eduskunta maksaa omaa autoa käyttäville kansanedustajille 0,46 euron (verovapaan) kilometrikorvauksen eduskunnan ja kodin välisiltä matkoilta.
Koronan takia ohjeistusta höllennettiin ja omalla autolla tehtyjä matkoja koskevat rajoitukset poistettiin.
Kilometrikorvaus maksetaan riippumatta ajoneuvosta, joten sähköautolla ajaminen on edustajille huomattavan kannattavaa.
Siinä missä bensaa tai dieseliä tankkaava edustaja käyttää ison osan korvauksesta polttoaineeseen, sähköautolla ajava saa pitää korvauksen käytännössä kokonaan.
Seitsemän litran keskikulutuksella pääsee tällä hetkellä 100 kilometriä 14–15 eurolla, polttoaineiden päivän hinnasta riippuen.
Sähköautolla pääsee sähkön nykyhinnoilla 100 kilometriä arviolta 5–6 eurolla, eli ero on edelleen merkittävä, jopa 10 euroa.
Sipilän Tesla kuumensi tunteita
Eduskunnan tunnetuin sähköautolla ajaja on kansanedustaja, entinen pääministeri Juha Sipilä, jolla oli ennen autotallissaan yli 100 000 euroa maksanut Tesla.
Sipilän kallis Tesla nostettiin esiin jopa eduskunnan kyselytunnilla tammikuussa 2019, kun perussuomalaiset tenttasivat hallitusta polttoaineiden verotuksesta.
– Pääministeri Sipilä, te ajatte “Jumalan selän taakse” yli sadan tuhannen euron Teslalla, sähköautolla. Teitä ei haittaa, mitä polttoaine maksaa tankilla, Toyota Avensiksella ajava kansanedustaja Rami Lehto (ps) sanoi.
IL:n selvityksen mukaan Lehdon Avensis on vuosimallia 2016 ja käyttää bensiiniä.
Lähde : https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/40c4262c-2572-45a7-9c49-dff512f40e7d