Kymmenien miljoonien laajennus ehti valmistua juuri ennen koronaa – nyt yhdellä Suomen vilkkaimmista kentistä on vain muutama kymmenen asiakasta päivässä

Uudenmaan saarron päättyminen ei ole lisännyt matkustusta.

Lentomatkustus on kuihtunut lähes olemattomiin koronaviruksen ja matkustusrajoitusten vuoksi. Vastikään laajennettu ja kymmenillä miljoonilla euroilla remontoitu Rovaniemen kenttä on tavallisesti Suomen vilkkaimpia, mutta kun päivän ainoa kone nyt laskeutuu kentälle, rappuja alas astelee korkeintaan parikymmentä matkustajaa.

Helsinkiläinen Aarno Pohtola lensi hakemaan autoa, joka jäi Rovaniemelle maaliskuun puolivälissä. Kosmetiikkaketjun toimitusjohtajana työskentelevä Pohtola joutui kesken lomansa lentämään Helsinkiin hoitamaan koronaviruksen mutkistamia liikeasioita.

– Sitten tulivat nämä Uudenmaan rajoitukset, joten pääsin hakemaan autoa vasta nyt, viiden viikon jälkeen.

Rovaniemen lento on Pohtolan ainoa poikkeusolojen lentomatka, vaikka ennen koronakevättä hän lensi työnsä vuoksi paljon. Nyt kokoukset hoidetaan etänä.

Uudenmaan saarron päätyttyä poliisi ei ole enää kentällä kysymässä lupaa matkustukseen, kun rakennusfirman aluepäällikkönä toimiva Martti Välimaa on lähdössä hoitamaan työasioita Helsinkiin.

– Olen ennenkin matkustanut näillä pienemmillä koneilla, joten ei jännitä. Jos ei anna pienen tärinän ja kovan äänen häiritä, niin se on oikein mukavaa, Välimaa naurahtaa.

Välimaa kertoo tottuneensa ajamaan Rovaniemen ja Helsingin välin autolla pari kertaa kuussa. Nyt työmatkoja tuli niin tiheään, että Välimaa valitsi lentokoneen.

Kansanedustaja matkusti yksin

Uudenmaan sulun päättyminen ei näy Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvistinmukaan kasvaneina matkustajamäärinä.

Finnair ei kerro reittikohtaisia matkustajamääriä, mutta Helsingin ja Rovaniemen väliä viikottain lentävä kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä (sd.) kertoo, että kanssamatkustajia on yleensä alle kymmenen.

– Siellä on Heikki ja Markus ja muutama muu, Ojala-Niemelä toteaa.

Kansanedustajat Heikki Autto (kok.) ja Markus Lohi (kesk.) ovat niin ikään rovaniemeläisiä.

Kerran kävi niinkin että Ojala-Niemelä oli lennon ainoa matkustaja ja kansanedustaja kertoo olleensa aavistuksen huolestunut siitä, loppuvatko lennot kokonaan. Yhtään Rovaniemen lentoa ei ole jäänyt poikkeusaikana lentämättä, mutta se ei välttämättä tarkoita sitä, että jokaisella lennolla on ollut joku kyydissä.

Johanna Ojala-Niemelä yksin lentokoneen matkustamossa.
“Hiilijalanjäljen kokoa en uskalla edes miettiä”, kirjoitti kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä (sd.) FB-päivityksessään lennosta, jonka ainoa matkustaja hän oli.Johanna Ojala-Niemelä

– Tavoite on, että tyhjillä koneilla ei lennetä, mutta tietysti joskus voi olla koneessa rahtia joka pitää viedä. Tai toiseen suuntaan on matkustajia, Päivyt Tallqvist sanoo.

Lentoasemien laajennus jatkuu koronakeväänäkin

Harvoilla matkustajilla on yltäkyllin tilaa Rovaniemen lentoasemalla, jonka neliömäärä lähes tuplaantui viime syksynä. Myös Kittilän ja Ivalon asemia laajennettiin ja kentille rakennettiin uusia rullausteitä. Vuosien 2018-2019 remontit maksoivat kaikkiaan 55 miljoonaa euroa, joista Rovaniemen osuus oli lähes puolet.

Finavian Pohjois-Suomen aluejohtaja Veli-Pekka Pitkänen ei suinkaan pidä satsauksia hukkaan heitettynä rahana.

– Emme missään nimessä koe, että olisimme investoineet turhaan tai väärään aikaan. Nyt varaudutaan tulevaisuuteen ja me uskomme Lapin matkailuun, Pitkänen sanoo.

Kittilän kentällä tehdään itse asiassa tälläkin hetkellä terminaalin lisälaajennusta, jossa saadaan 750 neliön edestä lisää tilaa lähtöselvitystiskeille ja matkatavaroiden käsittelylle.

– Kuukausi sitten iskettiin kuokka maahan ja alettiin kaivaa. Nyt on oikein hyvä aika rakentaa, kun ei ole muuta liikennettä.

Rovaniemen lentoasema huhtikuussa 2020
Päivän ainoa lento on myöhässä. Normaalisti taulu on täynnä lähteviä lentoja Helsinkiin ja talvikaudella myös ulkomaille.Annu Passoja / Yle

Matkustajista jäljellä pari prosenttia

Finnair vähensi 90 prosenttia lentokapasiteetistaan huhtikuun alussa, mutta esimerkiksi Amsterdamin ja Berliinin vuoroja on vähennetty senkin jälkeen, koska kysyntää ei ole. Kaukolentoja ei lennetä lainkaan.

Viestintäjohtaja Tallqvist kertoo, että Finnairilla on nyt korkeintaan tuhat matkustajaa päivässä. Ennen korona-aikaa matkustajia oli jopa 50 000.

– Eli muutos on ollut varsin dramaattinen, Tallqvist toteaa.

Kotimaassa Finnair lentää Rovaniemen lisäksi enää Maarianhaminaan, Kuopioon ja Ouluun. Rovaniemeltä on normaaliaikojen vilkkaimpina päivinä lentänyt lähes kymmenen Finnairin ja Norwegianin reittilentoa Helsinkiin. Talvikaudella reittilentoja on myös ulkomaille. Nyt Rovaniemelle laskeutuu vain Finnairin potkuriturbiinikone alkuiltapäivästä.

Nykyiset aikataulut ovat lähtökohtaisesti voimassa kesäkuun loppuun. 

– Myöhemmin keväällä arvioidaan miltä kysyntä näyttää, onko matkustusrajoituksia poistettu. Sen mukaisesti lisätään lentoja kysynnän elpyessä Tallqvist sanoo.

Lähteet: yle.fi

Translate »