Lappeenrannan lentokentällä nähty ydinpolttoaineen kuljetus olikin harvinainen tapaus – STUK: Todennäköisesti ensimmäinen lentokuljetus Suomessa
STUKin pääjohtaja Petteri Tiippanen ei halua kommentoida, nähdäänkö vastaavia kuljetuksia jatkossa enemmän.
ANNA NÄVERI
Lappeenrannan lentokentällä nähtiin lauantaina erikoinen operaatio, jossa venäläistä ydinpolttoainetta lastattiin kuorma-autoista kahteen rahtilentokoneeseen.
Kyseessä oli todennäköisesti ensimmäinen kerta, kun tuoretta ydinpolttoainetta kuljetettiin Suomen kautta lentorahtina, arvioi Säteilyturvakeskus.
Kauttakuljetuksia on ylipäätään tapahtunut Suomessa viime vuosina hyvin vähän, tiettävästi yksi.
– Kesällä piti olla yksi kauttakuljetus, mutta se peruuntui syystä tai toisesta, kertoo Säteilyturvakeskuksen pääjohtaja Petteri Tiippana.
– Sen jälkeen pitää mennä vähän kauemmas. Pari–kolme vuotta sitten oli kauttakuljetus, jossa joitakin polttoainenippuja siirrettiin Venäjältä Ruotsiin jatkotutkimuksiin.
Sitä edeltävältä ajalta Tiippanalla ei ollut sunnuntaina äkkiseltään tietoja kauttakuljetuksista.
– Eli ne eivät ole kovin yleisiä, mutta ei (lauantain tapaus) aivan ainutlaatuinenkaan ollut, Tiippana summaa.
Hyökkäyssota saattoi vaikeuttaa ydinpolttoaineen lentokuljetuksia
Harvinaisen lauantain tapauksesta tekee myös se, että ydinpolttoainetta kuljetettiin Suomesta lentorahtina.
Suomen ydinvoimaloille tuoreen ydinpolttoaineen kuljetuksia saapuu ulkomailta muutamia kertoja vuodessa, mutta ne tulevat maateitse, meriteitse tai raiteita pitkin.
– Suomessa lentorahdille ei ole ollut tarvetta, mutta muualla Euroopassa lentokuljetukset ovat ihan rutiinitoimintaa, Tiippana sanoo.
Lentoliikenne Venäjän ja EU-alueen välillä on kuitenkin muuttunut kimurantiksi sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi helmikuussa Ukrainaan.
Onko hyökkäyssodalla sitten vaikutuksia venäläisen ydinpolttoaineen tavanomaisiin kulkureitteihin, sitä Tiippana ei lähde kommentoimaan.
– STUK arvioi reittejä vain, jos kuljetus tapahtuu Suomen kautta.
Onko tällaisia kuljetuksia tulossa enemmän?
Kun lentoyhteydet hyökkäyssodan seurauksena nyt pätkivät, nähdäänkö jatkossa kenties enemmän vastaavia kauttakuljetusoperaatioita Suomessa?
– En mielellään kommentoi kuljetusten määriä, sillä kuljetusjärjestelyt eivät ole julkista tietoa, Tiippana sanoo.
– Aika näyttää minkä verran niitä tulee, vai onko joitain muita reittejä harkinnassa.
STUK on Suomessa se taho, joka hyväksyy tai hylkää vastaavanlaiset kauttakuljetussuunnitelmat, kun ne kulkevat Suomen kautta. Ne eivät tarvitse hyväksyttämistä korkeampaa valtionhallinnosta.
– Mutta kyllä me pidämme työ- ja elinkeinoministeriön sekä ulkoministeriön näistä tietoisina.
Ydinpolttoaineelle ei ole asetettu EU:ssa pakotteita. Tiippana ei lähde arvioimaan, kuinka suuri rooli venäläisellä ydinpolttoaineella on EU-maiden ydinvoimaloissa.
Lauantaisen lentokuljetuksen määränpäänä oli Flightradar24-sivuston mukaan Slovakian pääkaupunki Bratislava.
– Potentiaalisia venäläisen ydinpolttoaineen käyttäjiä ovat ne maat, joissa on venäläisvalmisteisia laitoksia, Tiippana tuumaa.
Suomessa venäläistä ydinpolttoainetta käytetään Fortumin omistamassa Loviisan ydinvoimalaitoksessa.
Ei vielä vaarallista
Tiippana myös huomauttaa, että tuore ydinpolttoaine ei ole kuljetusvaiheessa vaarallinen, sillä se aktivoituu varsinaisesti vasta reaktorissa.
– Kyllähän uraani aina jonkin verran säteilee, mutta säteily ei ole kovinkaan voimakasta tuoreessa polttoaineessa.
– Niin kuin eilisiltä videoltakin näki, kuljetuksessa sitä käsitellään kuin lähes tulkoon mitä tahansa muutakin polttoainetta.
Lähde https://yle.fi/uutiset/74-20003667