Päästöttömyydestä tulee telakoiden kilpailuvaltti – Meyer Turun vetämään kehitysohjelmaan tuli hetkessä yli sata ehdotusta
Turussa keksitään uusia ratkaisuja rakentaa ilmastoneutraali risteilyalus. Vihreän siirtymän tuella tavoitellaan miljardin tilausta ja 9500 työpaikkaa.
Nopeat, tuhansia matkustajia ja runsaasti huvituksia tarjoavat jättiristeilijät aiheuttavat myös isot päästöt.
Meyer Turun telakalla suuruus nähdään myös etuna, koska ihmiset haluavat matkailla tulevaisuudessakin.
– Voi olla parempi, että on yksi iso kuin monta pientä alusta, kun otetaan huomioon kustannus- ja kokonaistehokkuus, sanoo telakan ohjelmajohtaja Ilkka Rytkölä.
Telakka on veturina ohjelmassa, jonka tavoitteena on keksiä, miten rakentaa ilmastoneutraali risteilyalus. Kyseessä on Suomen meriteollisuuden suurin kehityshanke.
Ohjelma liittyy hallitusohjelman tavoitteeseen, jossa halutaan lisätä teollisuuden panostusta toiminnan kehittämiseen ja tuotekehitykseen.
Uuden keksimistä tuetaan Euroopan kehitysrahastosta Business Finlandin kautta.
– Uskomme, että tulevaisuuden risteilymatkustaja on niin valveutunut, että hän edellyttää vähäpäästöisyyttä ja päästöttömyyttä, sanoo Business Finlandin meriteollisuuteen erikoistunut johtava asiantuntija Esa Lindqvist.
Kun kuluttaja valitsee lomansa ilmastopäästöjä arvioiden, se vaikuttaa varustamojen toimintaan ja siihen, millaisia aluksia tilataan.
– Jotta kilpailukyky säilyy, meidän on pakko saada ilmastoneutraali risteilijä aikaiseksi. Olemme mieluummin eturintamassa kuin jäljessä, koska alan kilpailu on kovaa.
Ratkaisujen keksiminen kiinnostaa
Veturihankkeita on menossa eri teollisuudenaloilla kaikkiaan kaksitoista. Meyerin hankkeen kokonaiskustannusarvio on 160 miljoonaa, josta 50 miljoonaa on varattu kumppaanusyrityksille, tutkimuslaitoksille ja yliopistoille. Mukaan hyväksyttävät osapuolet laittavat myös omaa rahaa kehitystyöhön.
Helmikuussa julkaistuun ohjelmaan on tullut yli sata hakemusta.
– Kehittäminen kiinnostaa kumppaneita ennakko-odotuksia enemmän, Ilkka Rytkölä sanoo.
Viisi hanketta on edennyt Business Finlandin hyväksymisprosessiin. Ne liittyvät kehittyneisiin teräsrakenneratkaisuihin, energiankäytön optimointiin ja alusten sisäiseen logistiikkaan.
Telakan koulutustarpeisiin aiotaan kehittää virtuaalisia ratkaisuja ja tulevaisuudentutkijat ovat syventymässä risteilymaailmaan.
– Tutkimuksen avulla pystymme palvelemaan paremmin asiakastamme. Saamme skenaarioita siitä, minkälaisia tulevaisuuden risteilymatkustajat ovat ja mitkä ovat heidän tarpeensa.
Miljardilla työtä tuhansille
Veturiohjelma jatkuu vuoden 2025 loppuun saakka. Turun telakalla on noin tuhat suomalaista kumppania ja tätä ekosysteemiä halutaan kasvattaa 1500 kumppaniin. Uusia yrityksiä on ilmaantunut mukaan jo 70.
– Haemme uusia yrityksiä laivanrakentamisen ekosysteemiin, erityisesti myös startup-yrityksiä. Isommat tai pienemmät ideat kiinnostavat, jos ne tukevat uuden ilmastoneutraalin risteilyaluksen tilausta, Ilkka Rytkölä määrittelee.
Risteilijän elinkaari on noin 35 vuotta. Rakentamisen osuus päästöistä on viisi prosenttia ja varsinaisen risteilemisen 95 prosenttia.
Energiatehokkuus ja käyttövoima ovat ilmastotavoitteen kannalta ratkaisevia. Laivamoottoreita valmistava Wärtsilän kehittää tahollaan päästöttömiä moottoreita.
Veturiohjelman tavoite on määritelty selkeästi: miljardin alustilaus Turun telakalle ja 9 500 työpaikkaa telakalle ja kumppaniverkostolle.
Ilmastoneutraali alus saattaa olla mahdollista luoda, mutta moni asia on ajateltava uudestaan.
Voit keskustella aiheesta Yle-tunnuksella(siirryt toiseen palveluun) 2. kesäkuuta kello 23:een asti.
Lähde: yle.fi