Venäjän vastaiset öljypakotteet lähestyvät, mutta tuonti Suomeen moninkertaistui – kukaan ei myönnä lisänneensä merkittävästi kauppaa
Venäläisen öljyn tuonnin rajua kasvua selittää laivoissa käytetyn polttoaineen tuonnin kasvattaminen, jossa venäläisomisteisella Teboillillakin on “jonkinlainen osuus”, sanoo yhtiön johtaja.
Raakaöljyn tuonti Venäjältä Suomeen on romahtanut kevään aikana, mutta samaa ei voi sanoa muista öljytuotteista. Päinvastoin.
Erityisesti lämmitykseen käytettävien kevyiden öljyjen tuonti on noussut ennätystasoille. Tullin tuoreimmat tilastot kertovat, että kevyitä öljyjä tuotiin maaliskuussa kolminkertainen määrä verrattuna viime vuoden maaliskuuhun.
Tulli ei kerro yrityskohtaisesti, ketkä tuontia harjoittavat ja kuinka paljon. Tullilla ei ole käyttötarkoituksista tarkkaa tietoa, mutta tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilän mukaan kevyitä öljyjä käytetään erityisesti teollisuuden ja maatalouden lämmöntuotannossa. Esimerkiksi muovin raaka-aineeksi kevyitä öljyjä ei Suomessa jalosteta.
EU sopi pitkän keskustelun jälkeen lopettavansa öljyn tuonnin Venäjältä. Raakaöljyn tuonti loppuu kuuden ja muiden öljytuotteiden tuonti kahdeksan kuukauden kuluttua.
Pakotteilla painostetaan helmikuun lopussa Ukrainaan hyökännyttä Venäjää. Pakotteet eivät ole vielä voimassa, mutta öljyn ostaminen Venäjältä tukee hyökkäyssotaa käyvän maan taloutta.
https://e.infogram.com/edae6f8e-7cec-4758-b6b4-6219e7be3bc4?parent_url=https%3A%2F%2Fyle.fi%2Fuutiset%2F3-12475778&src=embed#async_embed
Tullin mukaan raakaöljyn tuonti putosi kuukaudessa alle puoleen.
Valtion osin omistama Neste on ilmoittanut, että se ei enää osta venäläistä raakaöljyä päivä- eli spot-markkinoilta. Sen sijaan aiemmin tehtyjen sopimusten perusteella Neste saa heinäkuuhun saakka venäläistä öljyä jalostettavakseen.
Muiden öljylaatujen tuomista Neste kommentoi Ylelle lyhyesti vain sähköpostilla.
– Raakaöljyn lisäksi Nesteellä on muutama fossiilisten raaka-aineiden ostosopimus Venäjälle, muun muassa tyhjiötislattu kaasuöljy. Nämä sopimukset on tehty ennen Ukrainan sotaa ja ne päättyvät tämän vuoden aikana, yhtiö viestittää.
Teboil: Ei merkittäviä muutoksia – Neste: Emme kerro
Neste ei kerro, johtuuko kevyiden öljyjen Venäjän-tuonnin kova kasvu sen toiminnasta.
– Emme avaa omia hankintojamme julkisesti, mutta emme tee uusia hankintasopimuksia fossiilisten syöttöaineiden ja muiden öljytuotteiden hankinnasta Venäjältä, sähköpostissa kerrotaan.
Nesteellä oli viime vuonna Kilpilahden jalostamollaan muutamien vuosien välein tehtävä suuri huolto. Se on saattanut vaatia säiliöiden tyhjentämistä ja uudelleen täyttämistä.
Venäläisen öljy-yhtiö Lukoilin omistaman Teboilin toimitusketjujohtaja Kari-Pekka Manni sanoo, että tullin tilastoissa näkyvää tuonnin kovaa kasvua selittää laivoissa käytettävän polttoaineen eli bunkkerin tuonti.
Siten tilastossa on mukana Teboilin osuutta “jonkinlainen osuus”, hän sanoo.
Hänen mukaansa yhtiö ei ole kuitenkaan kasvattanut ainakaan merkittävästi kevyiden tai muidenkaan öljylaatujen tuontiaan Venäjältä.
– Venäjän merkitys on käytännössä meille mitätön, emme ole Venäjästä riippuvaisia, Manni korostaa.
Hänen mukaansa Teboil hankkii Suomessa myytävät polttoaineet “kotimaiselta jalostajalta ja Länsi-Euroopasta”.
Suuret pohjoismaiset huoltamoketjut St1, ABC ja Shell ostavat polttoaineensa NEOT-yhtiöltään.
Neot kertoo verkkosivullaan toimittavansa polttoainetta sadoille tuhansille kodeille ja yrityksille sekä merkittäviä määriä polttoaineita laivoihin ja ilmailuun. NEOT ei vastannut Ylen haastattelupyyntöön.
Kauppa on kiusallista, mutta ei kiellettyä
Kaupankäynti ja varsinkin sen kasvattaminen hyökkäyssotaa käyvän Venäjän kanssa on yrityksille kiusallinen kysymys. Teboilin Mannikin korostaa, että laivojen bunkkeriöljyn osuus on hyvin pieni yhtiön kokonaismyynnistä.
Laivojen polttoaine ei päädy hänen mukaansa Suomeen vaan kansainvälisille markkinoille.
Venäjän öljyn väheneminen maailmanmarkkinoilta on nostanut hintoja, ja herättänyt lisäksi kysymyksen jopa polttoainepulasta.
Manni arvioi, että Suomessa bensiinin hinnat eivät tule nousemaan nykyisestä noin 2,5 eurosta kolmen euron rajalle. Saatavuudessa ei ole hänen mukaansa ongelmia, eikä polttoainepulaakaan ole näköpiirissä.
Tullin tilastojohtaja Penttilä arvelee tuonnin kasvun syyksi varastojen täyttämistä, mutta aivan selvää syytä kovalle nousulle hän ei osaa sanoa.
Lukoilin omistama Teboil joutui laajaan boikottiin Venäjän hyökkäyksen jälkeen. Tilanne vaikeutui entisestään, kun yhtiön markkinointijohtaja vaati haastattelussa käyttämään Venäjän hyökkäyksestä sodan sijasta konflikti-sanaa.
Lähde: yle.fi